apr 042012
 

Aanbieders èn afnemers van e-learning hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om aan te tonen dat deze manier van leren effectief is voor het behalen van leerprestaties, werkprestaties en bijvoorkeur ook voor het realiseren van organisatiedoelstellingen. Dit is cruciaal voor de acceptatie van e-learning en blended learning. Editie 2012 van de Nederlandse E-learning Awards doet vermoeden dat Nederlandse organisaties daar meestal nog onvoldoende mee bezig zijn.

Continue reading »

apr 042012
 

Er verschijnen regelmatig artikelen over het gebruik van de iPad binnen het speciaal onderwijs. Het artikel iPad: More than a Toy; a Voice for The Disabled geeft een goed overzicht van de mogelijkheden van dit apparaat voor deze doelgroep (vaak in combinatie met speciaal ontwikkelde apps). Leerlingen met speciale behoeften kunnen daardoor in leeractiviteiten participeren, terwijl dat eerder niet mogelijk was. In feite draagt de iPad daarmee bij aan hun emancipatie. Is dit ook mogelijk met andere tablets?

Continue reading »

apr 042012
 

De elektronische leeromgeving (oftewel het leermanagement systeem) staat sinds de Alt-C conferentie van 2009 binnen het onderwijs ter discussie. D’Arcy Norman vindt het tijd om op te komen voor de ELO.

Continue reading »

apr 042012
 

De Abilene Christian University (ACU) past niet alleen zelf de iPad in het onderwijs toe. Maar doet ook onderzoek naar de effecten ervan. De eerste resultaten zijn positief, al mag je natuurlijk de context van het gebruik van dit ‘device‘ nooit uit het oog verliezen. Onderzoek naar effecten op leren is relatief weinig uitgevoerd.

Continue reading »

%d bloggers like this: