De iPad en informeel leren

De laatste dagen word je gewoonweg overspoeld met besprekingen van de iPad. Ik wil enkele m.i. originele bijdragen vermelden.

Chuck Frey vindt de iPad een ideale tool voor ontwikkelen van nieuwe ideeën en daarmee voor innovatie. Dankzij de batterijduur en de draagbaarheid kun je dit apparaat uitstekend mee nemen naar rustige plekken om te brainstormen. En als je de beschikking hebt over een exemplaar met 3G kun je ook meteen informatie bij een idee opzoeken.

Het grotere scherm heeft ook toegevoegde waarde ten opzichte van bijvoorbeeld een iPhone (denk aan de mogelijkheid om te mindmappen). De iPad heeft ook aparte applicaties voor het genereren van ideeën (zoals Ideate) en het vastleggen hiervan (Evernote voor iPad). Het nadeel is natuurlijk wel dat je de iPad niet gemakkelijk in je binnenzak stopt. Frey noemt de iPad een "catalyst, multiplier en amplifier" voor creativiteit:


A lot of the press for the iPad has focused on how it will supposedly kill creativity, by making us passive consumers of media. I think it will create a revolution of new idea-generation and management apps that we can't even envision yet.


Frans Nauta kijkt ook naar het gebruik van de iPad voor innovatie. Hij stelt dat de iPad geen ideale ebook-reader is, maar wel prima is voor het lezen van rapporten en nieuws. Hij omschrijft de iPad als een "snelle online alleskunner" (handelingen die binnen erg korte termijn uitgevoerd moeten worden), geen netbook maar wel erg geschikt voor games, TV, films en voor eenvoudig dagelijks computergebruik (als je onderweg bent).

Beide auteurs benadrukken het eigen karakter van de iPad. Het vervangt geen smartphone of laptop. Je gebruikt de iPad om, zoals Nauta het omschrijft, de afstand tussen deze twee apparaten te overbruggen (al vermoed ik menigeen daar niet op zit te wachten).

De eigenschappen van de iPad, die Frey en Nauta beschrijven, maken de iPad wat mij betreft geschikt voor meer informele manieren van leren, voor het ultieme "just-in-time"-leren (leren wanneer jij dat wilt/nodig hebt), voor ondersteuning op de werkplek (performance suppport, al kan het formaat hiervoor ook een belemmering zijn) en serendipity learning (toevallig leren). 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.