Acht manieren waarop cloud computing het onderwijs kan veranderen

Derek Wenmoth relateert een uitgebreid artikel over cloud computing aan onderwijs. Hij telt acht gevolgen die cloud computing kan hebben voor schoolorganisaties. Hij ziet cloud computing daarbij ook als een vernieuwingsimpuls voor het onderwijs.

  • Besparing op licentiekosten en vereenvoudiging van licenties.
  • Toenemend vertrouwen in ICT beheer (zij kunnen meer focussen).
  • De toegankelijkheid van bestanden, applicaties en sociale verbanden wordt vergroot.
  • Vermindering van problemen met versies van software (inclusief versiecontrole en updates).
  • Schaalvoordelen dankzij gedeelde managementsystemen (o.a. datauitwisseling).
  • Meer mogelijkheden om te experimenteren, en keuzes te maken tussen applicaties.
  • Drempels die belemmeren dat gebruikers participeren, bijdragen en delen, worden geslecht. Bijvoorbeeld doordat identity en access management beter geregeld kan worden met cloud computing.
  • Grotere mogelijkheden om bronnen met elkaar te delen.

Wenmoth omschrijft zichzelf als een optimist. Ik denk dat dat klopt. Technische mogelijkheden alleen leiden er niet toe dat mensen met elkaar gaan delen (sommigen wel). Ook levert cloud computing andere issues op (bijvoorbeeld rond eigenaarschap van data). En lang niet alle onderwijsapplicaties zijn via de cloud al te gebruiken.

Ik denk dat cloud computing op termijn inderdaad kan leiden tot meer keuzemogelijkheden en een gevoel van eigenaarschap als het gaat om applicaties. Ook kun je daadwerkelijk overal met mensen op afstand samen werken. Maar het gaat me te ver om te stellen dat cloud computing het onderwijs gaat veranderen. Er zal hoog uit sprake zijn van incrementele veranderingen, en niet van radicale veranderingen.

Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. heb net vandaag een training voor I-Coaches verzorgt. Daarbij heb ik hen a.d.h.v. de Google Wave presentatie laten benoemen wat de de mogelijke impact is op het onderwijs. Deze blog zou een waardevolle extra bron voor hen zijn geweest. Conclusie is een goede: the Cloud is mogelijk van invloed, techniek maakt andere keuzes mogelijk, maar de keuzes worden gemaakt door het onderwijs zelf. Dat bepaalt de snelheid van de eventuele verandering.
    In Almere vandaag was de conclusie wel, dat het onderwijs ontwikkelingen als The Cloud en Google Wave moet monitoren en beoordelen als invloeden of kansen.
    Als kinderen en jong volwassenen veranderen door dit type gebruik van ICT zal ook hun onderwijsbehoefte veranderen. Daarop zal ook het onderwijs moeten reageren met verandering
    Jan Bulsink

  2. Binnen het onderwijs gaan we toe naar toepassingen die alleen via de browser of via cloud aangeboden worden. Dat zal niet zo heel lang meer duren; misschien moeten we binnen het onderwijs eens nadenken over de consequenties en uitgeverijen ervan overtuigen dat ze die ontwikkeling moeten steunen anders gaan ze hun markt verliezen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *