Heeft cloud computing invloed op het leren?

Cloud computing is momenteel onmiskenbaar één van de belangrijkste trends op het gebied van ICT. Bij cloud computing bewaar je je bestanden (teksten, MP3-bestanden, foto's, video's, en dergelijke) niet langer op je persoonlijke computer, maar op internet (bijvoorbeeld bij Google, Microsoft of Amazon). Dat maakt het ook mogelijk om anderen selectief toegang te geven tot jouw data.

Deze ontwikkeling heeft sterke kanten, en uiteraard gevolgen voor zaken als privacy, beveiliging of voor de hardware die je als eindgebruiker nodig hebt (dus geen laptops meer, met harde schijven van 120 GB). Maar daar wil ik het nu niet over hebben.

Veel interessanter vind ik de vraag of cloud computing ook gevolgen zal hebben voor leren. Technologie kan immers het gedrag van mensen beïnvloeden. Ik weet nog zo net niet of dit ook voor cloud computing geldt:

  • Organisaties passen hun leerprocessen meestal niet vanzelf aan, als zij de beschikking krijgen over nieuwe webservices. Dat geldt ook voor de meeste docenten, opleiders èn lerenden.
  • Lerenden beschikken nu al over instrumenten om data elders op te slaan, en deels met anderen te delen. En ondanks dat veel mensen hier gebruik van maken: de 'massa' doet dat niet, en hoedt over haar data zoals een pinguïn over een ei.
  • Je hebt cloud computing niet nodig om device neutral te worden (zoals George Siemens voor het eind van het jaar wil zijn). Daar zijn alternatieven voor (open standaarden, in combinatie met mobiele opslagcapaciteit zoals een usb-stick). Ok: het werken met usb-sticks en dergelijke heeft risico's voor versiebeheer, maar ik vermoed dat menigeen bereid is dit risico te lopen omdat h/zij niet altijd en overal de beschikking heeft over een internetverbinding. Met andere woorden: er zijn voor de doorsnee gebruiker genoeg alternatieven om 24/7 toegang te hebben tot  'leercontent'.

George Siemens zelf lijkt er ook nog niet uit te zijn, wat de impact van cloud computing is voor zijn gedrag, getuige de vele vragen die hij zichzelf stelt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Cloud computing is inderdaad een grote trend. Ik denk wel persoonlijk wel degelijk dat dit op termijn het (technologie)gedrag van mensen zal beïnvloeden.
    Je schrijft dat de “massa” hun data nog niet elders op slaat. Misschien geldt dat voor de meerderheid van de computersgebruikers, maar er komt een generatie aan die eigenlijk geen lokale bestanden meer heeft.
    Mijn leerlingen gebruikten twee jaar geleden al eigenlijk alleen maar IM (meestal MSN), webmail (meestal Hotmail) en sociale netwerksites (toen pp2g, nu Hyves en Facebook).
    Voor mijn stiefdochter maakt het echt niet meer uit welke PC ze gebruikt…
    Het is interessant om te kijken naar wat Kevin Kelly over cloud computing schrijft. Hij ziet het net als een entiteit op zich waarop diverse devices (je telefoon, een e-book reader, je netbook) een venster tonen. Zie bijvoorbeeld:
    http://www.kk.org/thetechnium/archives/2008/10/evidence_of_a_g.php
    en een post over some “cultural dynamics” die volgens hem zullen voortvloeien uit cloud computing (“My hunch (which I cannot prove yet) is that the consequences of going from the web to the cloud will exceed the changes we saw going onto the web originally.”):
    http://www.kk.org/thetechnium/archives/2008/10/cloud_culture.php
    Vr. groet,
    Hans

  2. @Hans de Zwart: ik denk dat cloud computing ons gedrag gaat beïnvloeden als mensen daadwerkelijk, en op grote schaal, 24/7 verbonden zijn met het internet, met devices die qua usability een stuk hoger scoren dan de huidige smart phones en die nog transportabeler zijn dan de huidige netbooks. Maar dan nog: beïnvloedt cloud computing dan ook de manier waarop we leren?

  3. Technology Creates Feasibility Spaces for SocialPractice.

    Wilfred Rubens recently wrote a (Dutch) post asking whether the current cloud computing trend will influence how we learn. I posted a reaction in the comments linking to a couple of Kevin Kellys posts on the Technium (if you havent subscr…

  4. Technology Creates Feasibility Spaces for SocialPractice.

    Image by extranoise
    Wilfred Rubens recently wrote a (Dutch) post asking whether the current cloud computing trend will influence how we learn. I posted a reaction in the comments linking to a couple of Kevin Kellys posts on the Technium (if you …

  5. Technology Creates Feasibility Spaces for SocialPractice.

    Image by extranoise
    Wilfred Rubens recently wrote a (Dutch) post asking whether the current cloud computing trend will influence how we learn. I posted a reaction in the comments linking to a couple of Kevin Kellys posts on the Technium (if you …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.