OWD 2008: weblogs bij stagebegeleiding

Tijdens de Surf Onderwijsdagen 2008 heb ik veel plezier beleefd bij sessies, verzorgd door medewerkers van Avans Hogescholen.

Eky Fioole en Joost Frencken vertelden over het gebruik van van weblogs bij buitenlandse stages. Bij de internationale tak van Avans Hogescholen volgen veel deelnemers stage in landen als Spanje of China. Stagebegeleiders willen graag meer inzicht krijgen in de leerprocessen van deze stagiaires, nu deze niet op school zijn. Door het gebrek aan fysiek contact had men het gevoel ' iets te missen' (e-mail kent zijn beperkingen). Als studenten via ICT reflectief zouden schrijven over hun ervaringen in het buitenland, dan zouden docenten betere begeleiding kunnen geven (o.a. feedback).

Vandaar het initiatief om -op vrijwillige basis- weblogs voor de verslaglegging te gebruiken. De keuze voor de weblog-tool Blogger was overigens een pragmatische. Deze tool is eenvoudig te bedienen, snel in te zetten en gratis. Bovendien is Blogger in meerdere talen beschikbaar, zodat medewerkers van stagebedrijven de bijdragen ook kunnen bekijken. De weblogs worden ook geïntegreerd binnen BlackBoard Communities, zodat collega-studenten de bijdragen ook snel kunnen zien. Via de weblog van de opleiding worden ook de reacties geïntegreerd, wat het voor stagebegeleiders gemakkelijk maakt om vanuit dat ene punt te zien welke student gepost heeft (RSS-feedreaders zijn nog niet zo ingeburgerd bij docenten). Avans heeft ook een eenvoudige hands-on training verzorgd om bijvoorbeeld te leren hoe je een hyperlink maakt.

Het is de bedoeling dat studenten over drie onderwerpen bloggen:

  • Over het bedrijf waar zij stage lopen.
  • Over resultaten van stageopdrachten (op te leveren producten, inclusief die producten).
  • Over henzelf (hoe handhaaf je je in het buitenland).

Een aantal opvallende zaken in dit project zijn:

  • Studenten lopen stage in landen waar de ICT-infrastructuur niet altijd goed is of waar niet alles mag van de overheid. Daar kun je last mee krijgen. En daarom is eenvoudige technologie ook aan te raden.
  • De ICT-vaardigheden van studenten wisselt sterk. Ook komt het voor dat studenten zich niet altijd realiseren dat ze moeten nadenken wat zij bloggen.
  • Het persoonlijke karakter (inhoud, stijl, sfeer, vormgeving) motiveert studenten.
  • De thuisomgeving kan weblogs ook volgen, en er op reageren. Dat werkt ook motiverend.
  • Desalniettemin zijn veel student voortijdig gestopt met bloggen (zes van de tien).
  • Studenten houden zich lang niet altijd aan de afgesproken structuur (bedrijf, stageopdrachten, privé). Men blogt relatief veel over zichzelf in het buitenland. En stagedocenten zitten niet altijd te wachten op 'vakantiefoto's'.
  • Er is afgesproken dat docenten binnen een week reageren op bijdrage. Niet elke docent doet dat.
  • Docenten zijn soms huiverig met reageren, als hun reactie komt te staan tussen 'privé-reacties' van familie en vrienden.
  • Docenten willen niet altijd actief op zoek gaan nieuw geplaatste berichten.

Eky en Joost vroegen de zaal daarom hoe je kon bevorderen dat studenten de weblogs serieuzer zouden gebruiken, en hoe de betrokkenheid van collega's vergroot kon worden.

Voor mij was dit redelijk duidelijk: de weblog wordt te vrijblijvend ingezet, en speelt bijvoorbeeld geen rol bij de beoordeling van de stage. Je kunt bijvoorbeeld beoordelen dat studenten bloggen (bijvoorbeeld met een minimum aantal bijdragen per maand). Of beoordelen dat sprake is van evenwicht tussen de drie onderwerpen. Veel verder zou ik ook niet gaan.

Want een nadeel van het beoordelen van bloggen, is dat de motivatie vermindert ('het moet'). En docenten die zich niet aan afspraken houden, zouden daar eens wat vaker op aangesproken mogen worden!

Ander, praktische, tips waren:

  • Introduceer RSS readers bij docenten (en zorg ervoor dat die deel uit gaan maken van hun dagelijks werkproces.
  • Maak gebruik van meerdere applicaties. Bijvoorbeeld Hyves voor privébijdragen (zoals foto's) en de weblog voor meer zakelijke posts.

Ik vond het mooi om te zien dat Avans bewust heeft nagedacht over de inzet van het type technologie, en dat men besloten heeft te experimenteren met social software in het onderwijs. Volgens mij hebben zij de nodige leerervaringen opgedaan. Gelukkig wilden zij die met ons delen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.