Gedachten over gepersonaliseerd leren

De afgelopen week besteedden een aantal edubloggers aandacht aan persoonlijke leeromgevingen
(PLE). Graham Attwell vraagt zich onder meer af hoe je tools voor een PLE kunt integreren met een
werkomgeving. Ook stelt hij terecht dat het faciliteren van tools of services niet voldoende is om er voor te
zorgen dat geleerd wordt.

Hij haalt in dit verband Jenny Hughes aan die stelt dat leren bepaald wordt door
readiness (er klaar voor zijn), voorbereid zijn en motivatie. De eerste sleutelfactor heeft te
maken met voorkennis, en je psychische, intellectuele en emotionele welbevinden. Voorbereid zijn heeft te maken
met tijd, gelegenheid, technologie en omgeving. Motivatie spreekt voor zich.

Zelf mis ik 'voorkeuren' in dit rijtje: elk mens leert het liefst
op een bepaalde manier (zelfstandig of in een groep, met of zonder technologie, enzovoorts). De verhouding met de
andere sleutelfactoren is daarbij heel belangrijk. Als de leeromgeving niet past bij je voorkeuren, dan werkt
dat negatief voor je motivatie. Motivatie is wat mij betreft de belangrijkste factor.

David Muir doet verslag van een keynote van Charles Leadbeater tijdens het Scottish Learning Festival. Leadbeater benadrukt het belang van relaties (netwerken) voor leerdoeleinden. Deze relaties komen tot stand op basis van

  • Zorg (respect, waardering)
  • Herkenning (het gaat om jou als persoon, niet alleen om de cijfers die je haalt)
  • Participatie (niet alleen consumeren)
  • Motivatie

Daarbij is het ook belangrijk te erkennen dat het onderwijs niet het monopolie op leren heeft. Leadbeater vergelijkt onderwijs daarbij met een ei op een bord. De onderwijsinstelling is de dooier, het eiwit is de familie


but perhaps the biggest area is the plate – the pupils' wider social community.

Wat heeft dit met gepersonaliseerd leren te maken? Wat mij betreft alles. Bij gepersonaliseerd leren houd je daadwerkelijk rekening met de lerende zelf. Met diens sterke en minder sterke kanten, met diens ambities en wensen. Positieve bekrachtiging en respect zijn daarbij essentieel. Niet alleen feedback geven als een lerende iets niet kan.

Leadbeater gaat er ook van uit dat lerenden een actieve rol vervullen in hun eigen leerproces, en samen met anderen leren. Ook dat is gepersonaliseerd leren.

Nota bene:
Stephen Downes heeft deze week een presentatie over persoonlijke leeromgevingen verzorgd. En Scott Wilson ook.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.