De markt van leermanagement systemen

Volgens Chris Howard van Bersin & Associates heeft elke organisatie wel behoefte aan de een of andere leermanagement oplossing. In LMS's 2008: What You Need to Know reflecteert hij op de redenen die bedrijven hebben om een leermanagementsysteem (LMS) in te voeren. Howard constateert allereerst dat de markt van LMS-en nog steeds groeiende is, al neemt deze groei af. Voornamelijk drie factoren zijn van invloed op deze groei. In de eerste plaats beseffen sleutelfiguren binnen organisaties steeds beter wat de toegevoegde waarde is van een LMS. Op de tweede plaats wordt opleiden op veranderende arbeidsmarkten steeds belangrijker. En op de derde plaats worden LMS-en zelf steeds krachtiger.

Howard constateert dat veel omvangrijke ondernemingen vaak meerdere LMS-en gebruiken, en nu toegroeien naar één oplossing voor de hele organisatie. De grootste groei wat betreft adoptie van LMS-en vindt plaats in het middensegment, met minder dan 10 duizend lerenden (hetgeen op Nederlandse schaal natuurlijk gigantisch is). Deze bedrijven zouden over minder ICT-ondersteuning beschikken en vaker over gaan naar gehoste oplossingen.

Zeven leveranciers van LMS-en hebben  50% van de markt in handen, schrijft Howard. De markt van LMS-en is daarmee niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld de markt van ERP-pakketten, waar een paar grote spelers de markt domineren. Deze spelers roeren zich volgens Howard steeds vaker op de e-learning markt. Een ontwikkeling, die ook al langer gaande is. Het is mij persoonlijk nogal tegen gevallen dat deze ERP-bedrijven (zoals Oracle of SAP) de laatste vijf jaar geen groter marktaandeel op het gebied van LMS-en hebben weten te verwerven.

Howard schrijft ook dat social learning -het gebruik van social software bij leren- van invloed zal zijn op de ontwikkeling van LMS-en.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.