Rapid e-learning nader bekeken

Ufi/learndirect en Kineo hebben een paper over rapid e-learning geschreven, m.i. één van de huidige trends op het gebied van (t)e-learning. De gids bakent onder andere rapid e-learning af, beschrijft voorbeelden van toepassingen in de praktijk èn gaat on op verwachte ontwikkelingen op dit gebied.

Het is een duidelijk geschreven, maar weinig kritisch paper. Het bevat tips zoals 

  • Think 80/20: Focus on where the most value can be added
  • Use templates intelligently: build-in best practice through a
    templated approach
  • Think reuse and sustainability from the outset, so that updates are
    straightforward
  • Use collaborative tools to provide better communication and
    control

Eén van de praktijkvoorbeelden gaat over kledingketen Marks & Spencer. Zij hebben modules laten ontwikkelen op het gebied van gezondheid en veiligheid. De modules zijn via Moodle ontsloten.

In het hoofdstuk "the future of rapid e-learning" beschrijven de auteurs onder andere dat mede dankzij web 2.0 rapid e-learning minder ‘cursusgericht’ zal worden (in lengte en format). Verder schrijven zij onder meer:


One of the key web 2.0 trends is that of sharing and harnessing collective intelligence.
If two or more organisations share a common learning need, why not use a rapid elearning
tool and template to collaborate and share the burden, and benefit from the
results? Competition usually gets in the way, but in the public sector, and for certain
content areas in the private sector, this should not be an issue. We know of at least
one highly commercial organisation that is seeking to collaborate with others in their
industry on shared e-learning. With rapid approaches, the tools and templates make
this more possible and likely.

Rapid e-learning is wat mij betreft een illustratie van een pragmatische benadering van (t)e-learning. Geen dure, langlopende selectie- en ontwikkeltrajecten. Geen allesomvattende cursussen. Maar snel en doelgericht aan de slag. Daarmee kun je met rapid e-learning zeker tegemoet komen aan bepaalde leerbehoeften, maar niet aan alle leerbehoeften. Bijvoorbeeld: omgaan met complexe vraagstukken waarbij je moet samenwerken met anderen. In het paper gaat men wel uit van communicatie via ‘collaborative tools‘. Maar dat lukt je m.i. niet binnen een minuut of twintig. En dat was toch wel een belangrijk kenmerk van rapid e-learning.

Wil je eens een voorbeeld van rapid e-learning zien? Kineo heeft een demo over het managen van verzuim online staan.

Update: dít vind ik dus ook een prachtig voorbeeld van rapid e-learning: een korte inleiding over social networking sites van Lee LeFever voor de Common Craft Show (de ondertiteling is van Pierre Gorissen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.