Wat kun je met QR codes in leersituaties? (#in)

Via QR-codes kun je onder andere internetbronnen zoals filmpjes of websites toegankelijk maken via smartphones. Via een speciaal programmaatje scan je de QR-code, en vervolgens wordt de internetbron geactiveerd. Erg leuk. Het werkt ook met andere ICT-toepassingen.

Maar wat kun je er nu mee binnen leersituaties? Op die vraag probeert Andrew Miller antwoord te geven. Na een korte introductie beschrijft hij beknopt 12 toepassingen.

  1. Laat lerenden samenvattingen maken, die QR-codes bevatten met verwijzingen naar bronnen.
  2. QR-codes kunnen voorbeelden toegankelijk maken. Bijvoorbeeld van kwalitatief goede presentaties.
  3. Laat lerenden QR-codes verspreiden die verwijzen naar content die zij hebben gecreëerd.
  4. Verspreid geen papier meer maar QR-codes die verwijzen naar instructies, aankondigingen of opdrachten.
  5. Deel QR-codes als beloning uit. De codes verwijzen dan bijvoorbeeld naar badges of aanmoedigingen.
  6. Verspreid QR-codes door de leerruimte, laat leerlingen de bronnen er achter ontdekken en er over discussiëren.
  7. Gebruik QR-codes voor formatieve beoordelingen. Lerenden kunnen de correcte antwoorden en feedback mee achterrhalen.
  8. Bied via QR-codes verdiepingsstof en/of verdiepingsopdrachten aan.
  9. Laat lerenden QR-codes maken van zaken die zij ontdekken terwijl zij onderzoek doen.
  10. Voeg QR-codes toe aan voorwerpen die lerenden moeten bestuderen. Miller geeft als voorbeeld het skelet.
  11. Met behulp van QR-codes kun je ook differentiëren. Miller geeft als voorbeeld:
  12. Perhaps you have a poem for students to analyze. You can provide additional scaffolding with a link to a recitation or focused questions to get them started. Use the QR to help you manage differentiation of the various strategies in your tool belt of teacher practices.

  13. Gebruik QR-codes om lerenden te laten stemmen. Elke code heeft dan de betekenis van een oordeel. Je kunt op deze manier QR-codes ook gebruiken om te evalueren.

Een bruikbaar overzicht. Miller laat zien dat je deze mobiele technologie ook voor een activerende didactiek kunt inzetten. Voor sommige toepassingen heb je overigens waarschijnlijk handigere technologie tot je beschikking. Maar als jouw lerenden in bepaalde leersituaties hoofdzakelijk over mobiele technologie beschikken, dan zijn QR-codes zeker zinvolle toepassingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Pffff wat een geblaat zeg! Alle zaken die hier genoemd zijn kun je net zo goed zonder QR code doen en waarschijnlijk nog beter. Oplossing die een probleem zoekt?

  2. Wilfred
    Goede voorbeelden.
    Wij gaan een project doen voor plantenkennis.
    Dus in de schooltuin bij de planten een qr code.
    Ga er een arrangementje mee maken ter ondersteuning.
    Groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.