Leermanagement systeem verhindert effectief online leren

Via via ben ik een artikel tegengekomen van Michael Hotrum van de Canadese Open Universiteit:

"The traditional packaging of electronic learning — the learning management system (LMS) — is progressively being regarded as a hindrance to effective online learning. Its design, functionality, complexity, price, and value are being questioned. A new generation of Web-based tools and approaches is evolving that are better suited to meet the need for dynamic online learning content, interaction, collaboration, and networking."

Bijzonder boeiende bijdrage! Volgens de auteur maken we onvoldoende gebruik van de vrijheid die Internet biedt om leren vorm te geven. In plaats daarvan gebruiken we Internettechnologie om leerprocessen te controleren en te beheersen (leermanagement systemen, leerling(achter)volgsystemen).

"We allowed commercial software developers to tell us how learning should occur. We allowed content and technology to dictate the process of learning. We failed to leverage technology in order to fulfill the needs of our students."

Hotrum uit scherpe kritiek op hoe Internettechnologie op dit moment binnen het onderwijs wordt gebruikt. Hij legt zelfs een link met het Taylorisme waarop werkprocessen in de industrie lange tijd gebaseerd waren (en voor een deel nog zijn). Hotrum pleit er voor dat docenten en studenten kunnen beschikken over een scala aan tools, zoals weblogs, shared workspaces en "peer-to-peer social tools".

Het artikel is gepubliceerd in de International Review of Research in Open and Distance Learning. Toch vind ik het vooral een opiniërende bijdrage. Hotrum had ook het alternatief verder mogen uitwerken (zie hiervoor mijn bericht over Scott Wilson’s artikel over webservices).

Desalniettemin is Hotrum’s bijdrage volgens mij verplichte kost voor mensen die zich met e-learning bezig houden. Want ook bij nieuwe technologie lopen we m.i. weer het risico om de nadruk te leggen op het "managen" (beheersen) van het leren. Ik denk bijvoorbeeld aan elektronische portfolio’s die sterk gestandaardiseerd worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Leermanagement systeem verhindert effectief online leren

    Wilfred Rubens over het artikel Breaking Down the LMS Walls�van Michael Hotrum van de Canadese Open Universiteit.Hotrum uit scherpe kritiek op hoe Internettechnologie op dit moment binnen het onderwijs wordt gebruikt. Hij legt zelfs een link met het Ta…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.