Ervaringen van een student met een Stanford MOOC (#in)

De Stanford University heeft onlangs uitgebreid de pers gehad met hun daadwerkelijk massaal bezochte open informatica-cursussen, onder meer op het gebied van artificiële intelligentie. De blog post Stanford Free Classes – A review from a Stanford Student beschrijft de kritische ervaringen van één deelnemende student aan zo’n MOOC.
Student Ben Rudolph staat op zich positief tegenover de massively online open courses. Zijn kritiekpunten betreffen:

    • De MOOC was inhoudelijk minder zwaar dan de traditionele cursus. Dit had onder meer te maken met de kwaliteit van de opdrachten. Het begeleidende materiaal bevatte zoveel hints dat studenten niet werden uitgedaagd om kritisch na te denken. De student signaleert dat Stanford steeds meer cursussen open stelt, en is bang dat dit ten koste van de kwaliteit gaat. Hij schrijft o.a.:

      Stanford needs to keep rigor even in their online courses – it’s useless to lower the bar so low that it only takes a small step to get over.

    • De online colleges zijn gericht op eenzaam leren. Je komt niemand tegen. Laat docenten echte studenten in levende lijve college geven en gebruik de opnames voor niet-studenten, adviseert hij.
    • Studenten betalen een hoog collegegeld, terwijl de inhoud van het onderwijs wordt aangepast aan niet-betalende deelnemers.

Zijn advies aan Stanford luidt daarom:

 

If all of Stanford’s classes are to be open to the public, then all those classes will quickly lose their value. By establishing a separation between the students and the public, Stanford will maintain the value of the classes for its students and the public will still be able to learn about a variety of topics.

Natuurlijk moet je je oordeel over MOOC’s niet baseren op één mening (maar lees ook de vele commentaren). Wat wel duidelijk is, is dat ook nu kwantiteit niet ten koste van kwaliteit moet gaan èn dat je moet zorgen dat je voldoende toegevoegde waarde biedt aan je betalende studenten, voor de prijs die je vraagt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.