Zeven gouden regels voor het gebruik van ICT in het onderwijs

Technologieën zijn geen grillen van voorbijgaande aard. Door de potentie ervan onvoldoende te doorgronden, mis je didactische kansen. Aldus één van de zeven gouden regels voor het gebruik van ICT in het onderwijs van Adam Bellow.

Bellow’s zeven gouden regels luiden samengevat:

  1. Stop technologie niet in een ruimte. ICT zou net als zuurstof moeten zijn. Alomtegenwoordig, noodzakelijk en onzichtbaar.
  2. Technologie is waardeloos zonder professionele ontwikkeling. Professionele ontwikkeling zou gericht moeten zijn op de creatieve integratie in e dagelijkse onderwijspraktijk, op een betekenisvolle manier.
  3. Mobiele technologie kan veel beter worden benut.
  4. Het nieuwe ‘F’-woord is ‘Fear‘. Angst rond het gebruik van ICT overheerst. Daardoor mis je mogelijkheden en leer je jongeren geen goede digitale burger te worden.
  5. Technologieën zijn geen grillen van voorbijgaande aard. Door de potentie ervan onvoldoende te doorgronden, mis je didactische kansen. Bijvoorbeeld als je een iPad alleen gebruikt om de aanwezigheid te registeren.
  6. Geld is niet het probleem (veel technologieën zijn namelijk gratis of goedkoop).
  7. Betrek elke belanghebbende bij de conversatie over ICT in het onderwijs. Dus ook de lerenden en hun ouders.

Natuurlijk kan ik deze regels gemakkelijk gaan nuanceren. Maar laat ik dat nu maar eens niet doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.