Onderwijs zonder ICT bestaat niet meer

De blog post Ten Truths About Teaching with Technology bevat een fors aantal open deuren rond ICT in het onderwijs. Een aantal constateringen vind ik echter wel de moeite waard om hier te delen. Vooral als je een aantal met elkaar verbindt.
In de eerste plaats de constatering dat onderwijs zonder ICT eigenlijk niet meer kan bestaan. Alleen al doordat lerenden zelf beslissen dat zij technologie gebruiken om het leerproces te versterken. Zelfs als docenten ICT niet (willen) gebruiken, dan gebruiken lerenden sociale media om met elkaar over het onderwijs te communiceren of gebruiken zij internet als naslagwerk. De alomtegenwoordigheid van ICT in onze samenleving maakt technology enhanced learning ook tot de normaalste zaak van de wereld, en bevordert ook het gebruik van technologie voor leerdoeleinden.

De tweede constatering is dat docenten altijd hebben gewild dat lerenden een agenda, rekenmachine, woordenboek en notitieblok bij zich hebben. En nu zij deze tools in de vorm van een smartphone bij zich hebben, verbieden we het gebruik ervan.

By vilifying the cell phone, we have told students that the device is only for fun, and has no real connection to learning at all.

Tenslotte de constatering dat het vooral de schoolleiders zijn die de sleutel tot het innovatief gebruik van ICT in het onderwijs in handen hebben:

Teachers who are early-adopters and innovators are important to the evolution, but administrators who cultivate a culture of innovation and engaged learning are key for any real progress into the 21st Century.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Ik vind hier veel elementen uit The Tipping Point terug:
    Stickyness: dat kan je gerust stellen van een smartphone (soms lijken ze letterlijk aan de hand te zijn geplakt).
    Maven: de early-adopter
    Salesman: de administrators (deze rollen kan je m.i. ook omgekeerd invullen)
    Environment: ICT is alomvertegenwoordigd; ook in scholen.

    Waar blijft het nu op ‘hangen’? Missen we de Connector? Is het de ‘eilandcultuur’ waardoor er geen ideeënsex plaatsvindt?

  2. Dit klopt eenvoudig niet. Definieer misschien eens innovatief gebruik van ICT in het onderwijs (Facebook bv is een lachtertje ) . Erger : een laissez faire model met smartphones , laptops enz zorgt alleen voor problemen. Wat – imho – belangerijk is dedicated – niet door vakantie driven – leerkrachten met een missie. IT is gewoon een tool. Niets meer , niets minder. I

  3. Het is lang geleden dat ik The Tipping Point gelezen heb. Maar ik kan me inderdaad herinneren dat de verbinder erg belangrijk is.

  4. Wat klopt niet? Dat ICT alomtegenwoordig is? Ik ben zeker niet voor een laizzes faire model. Ik ben voor duidelijk afspraken. Heb ik vaker over geschreven. Betrokken, enthousiaste en deskundige leerkrachten zijn inderdaad belangrijk voor de invoering van ICT in het onderwijs. Maar leiderschap is ook een essentiële, blijkt uit onderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.