mei 222012
 

Er zijn nog steeds veel scholen die lerenden het gebruik van mobiele en sociale netwerktechnologie ontzeggen. Zij lijken daarmee de aansluiting met hun doelgroep te verliezen. Wellicht neemt daardoor de populariteit van online en blended learning onder jongeren toe. Dat stelt Katrina Schwartz op basis van een recent onderzoeksrapport.

Grootschalig Amerikaans onderzoek laat volgens Schwartz zien dat lerenden meer controle willen hebben over de technologie die ze voor leren willen gebruiken, terwijl scholen dat juist belemmeren. 46% van de lerenden gebruikt Facebook om in eigen tijd aan schoolprojecten te werken, terwijl de helft van alle onderwijsinstellingen toegang tot sociale netwerken fysiek onmogelijk maakt. De auteur constateert:

Educational policy makers need to connect the dots between what motivates and encourages students to learn and what’s actually happening in the classroom, the report states.

Mobiele technologie zou wel eens voor deze verbinding kunnen zorgen. Het gebruik van mobiele technologie onder jongeren neemt drastisch toe, ook het gebruik van tablet PC’s. Ongeveer 65% van de schoolleiders denkt er echter voorlopig niet aan om het gebruik van eigen ‘devices’ in de klas toe te staan.

Ouders zijn bang dat hun leerlingen hierdoor onvoldoende worden voorbereid op de toekomst. De auteur merkt ook op dat het toenemend animo van jongeren voor online en blended learning wel eens verklaard kan worden uit het gegeven dat zij binnen deze leeractiviteiten wel gebruik kunnen maken technologie naar keuze.

Zij concludeert:

This recent survey clearly points to a disconnect between students’ interest in how they want to learn, and their lack of access to these tools in schools.

Het weren van mobiele en sociale netwerktechnologie is m.i. een heilloze weg, als vind ik ‘aansluiten bij de belevingswereld’ alleen een onvoldoende argument. Deze technologieën zijn echter alomtegenwoordig. En bovenal mis je kansen om krachtige en aansprekende leeractiviteiten te organiseren. Waar het om gaat is dat je deze technologieën op een pedagogisch-didactische wijze manier inzet.

 

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: