Innovatie vereist kijken naar ICT vanuit een ander perspectief

How to avoid being “nextflixed” : 5 questions for Saul Kaplan bevat enkele tips voor organisaties die moeten vernieuwen, maar dat eigenlijk niet durven. Over houdbaarheid van business modellen, het opzetten van de juiste brilen het belang van tempo.

Dan Pink heeft een interview gehouden met Saul Kaplan, naar aanleiding van zijn boek The Business Model Innovation Factory: How to Stay Relevant When the World is Changing. Ik haal hier een aantal geleerde lessen uit voor onderwijs en opleiden, als het gaat om het doorvoeren van vernieuwingen:

  • De houdbaarheid van business modellen is beperkter dan ooit te voren. De organisatieleiding moet daarom experimenteren met nieuwe business modellen, om te voorkomen dat een vernieuwing hen overkomt.
  • Reserveer tijd en bronnen om te experimenteren met nieuwe business modellen (ontwerpen, prototypen, testen). Organisaties hebben hun eigen zandbak nodig.
  • Bekijk technologie niet vanuit de bril van het bestaande business model, maar kijk welk nieuw business model gefaciliteerd kan worden met nieuwe technologie.

    It’s not that companies don’t see disruption on the horizon, it’s that they wrongly think they can lean against it or prevent it.

  • Betrek klanten bij de ontwikkeling van je nieuwe business model. Gebruik sociale media daarbij. Kijk vanuit het perspectief van de klant naar mogelijkheden voor een nieuw business model.
  • Een beperkte groep, trouwe en gemotiveerde, klanten is belangrijker dan een grote groep klanten die minder betrokken zijn, en eerder geneigd ook naar de concurrent te stappen.
  • Denk groot, start klein, en schaal snel op. Je doel moet zijn om snel beter te worden. Daarbij is samenwerking tussen organisaties belangrijk.

Zelfs als je moeite hebt met de zakelijke terminologie, kom je al een eind door ‘business model’ te vervangen door onderwijsmodel of opleidingsconcept.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.