sep 112012
 

Vandaag heb ik een tweede sessie verzorgd tijdens een professionaliseringstraject bij College Den Hulster. Deze sessie was deels ‘geflipt’ vorm gegeven. Ik heb o.a. voor het eerst gebruik gemaakt van de app eClicker.

Ik had deelnemers gevraagd om deze video over TPACK te bekijken.

TPACK 101 from Clare Kilbane on Vimeo.

Vervolgens moesten de deelnemende docenten drie toetsvragen met de bijbehorende antwoorden bij deze video formuleren, waarmee je kunt checken of andere cursisten dit model begrijpen. Deze vragen moest men online inleveren.

Ik heb toen een selectie van deze vragen gemaakt. Ik wilde de aanwezigen via een student response systeem laten reageren op deze vragen. Ik gebruik hiervoor tijdens workshops vaker PollEverywhere. Aangezien de deelnemers de beschikking hebben over een iPad (en hun leerlingen voor een groot deel ook), ging ik op zoek naar een meer geavanceerde app.

Ik ben uiteindelijk beland bij eClicker. Deze toepassing bestaat uit een gratis Audience-app en een Presenter-app van maar liefst 12 euro. Deze app werkt als volgt.

  • Met de Presenter-app maak je vragen. Je hebt de keuze tussen multiple choice, true/false of eens-oneens (vijfpuntsschaal is default). Deze vragen kun je taggen en in een ‘playlist’ plaatsen. Je kunt ook afbeeldingen aan een vraag toevoegen en aangeven wat het juiste antwoord is. Ook kun je vragen dupliceren.
  • Je plaatst de vragen, die je wilt stellen in een wachtrij.
  • Vervolgens start het publiek hun Audience-app op. De presentator en het publiek moeten via hetzelfde draadloze netwerk verbonden zijn (wifi). Eventueel kun je via je Macbook een wifinetwerk aanmaken. De aanwezigen klikken in hun Audience-app de naam van de presentator aan.
  • Het publiek wordt vervolgens zichtbaar in de Presenter-app. Als de respondenten anoniem willen/moeten blijven, werk je met fictieve namen (deelnemer 1). In totaal kunnen 64 aanwezigen meedoen.
  • Je start daarna een live sessie (vragen worden één voor één tegelijkertijd aan alle deelnemers gesteld), of een quiz sessie (de deelnemers beantwoorden alle vragen uit de wachtrij in eigen tempo). Op de iPad van de deelnemers komen de vragen in beeld.
  • Via de Presenter-app kun je de voortgang zien (Jan heeft 4 van de 6 vragen beantwoord), en de tijdsduur.
  • Vervolgens kun je per deelnemer of voor alle deelnemers de resultaten bekijken, en bespreken. Je kunt resultaten ook exporteren.

Deze apps zijn vriendelijk in gebruik, en meer geavanceerd dan bijvoorbeeld PollEveryWhere. Eventueel kun ook via een laptop deelnemen aan de live sessies of quiz sessies. Ik ben zeker van plan deze app vaker te gaan gebruiken. Dan is deze de 12 euro zeker waard.

Na het beantwoorden van vragen, ben ik kort ingegaan op enkele aspecten van TPACK, met name op het gebruik ervan voor de selectie van apps en het ontwikkelen van leeractiviteiten. Hieronder vind je mijn presentatie:

Aan de hand van opdrachten zijn we gaan werken met TPACK. We zijn begonnen om met behulp van de app Popplet de kenmerken, sterke en zwakke kanten van Twitter voor leren te inventariseren.

Een conclusie was dat Twitter minder geschikt is om in de klas te gebruiken, voor de doelgroep van deze docenten (voor een groot deel vmbo-leerlingen). Het risico op afleiding en miscommunicatie werd relatief groot geacht.

Tegelijkertijd constateerden we dat Twitter erg handig kan zijn als leermiddel voor professionals die bij willen blijven op hun vakgebied. Dat bleek ook uit de response die ik via Twitter kreeg op de vraag wie ervaring met Popplet had.

Tijdens deze sessie hebben deelnemers ook gepresenteerd wat hun favoriete app/ICT-toepassing is. Genoemd werden:

  • GoodReader
  • iMaestro (app van administratieve deel Magister)
  • Pic Collage
  • Dropbox in combinatie met Quick Office
  • Explain Everything (betaald, maar geavanceerder dan Educreations)
  • Spicy Schematics
  • ARCgis
  • Wrts
  • Socrative

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers like this: