okt 092012
 

Shelley Wright’s liefde voor het concept van de flipped classroom is bekoeld. Het concept bleek namelijk niet geschikt om onderwijs fundamenteel te transformeren. En dat is wat zij beoogt.

Toen scheikunde- en biologielerares Wright meer dan een jaar geleden startte met het concept van de flipped classroom, beschouwde zij deze aanpak als een

stepping stone to a fully realized inquiry/PBL classroom

Zij koos er echter niet voor om het concept volledig toe te passen omdat ze het wat veel van het goede vond om lerenden dag na dag inleidingen op video te laten bekijken.

Even so, when we did “flip,” it felt more like we were juggling the traditional lecture around than moving forward into a new learning paradigm.

De echte ‘verschuiving’ vond plaats toen lerenden doelgricht onderzoek gingen, en elkaar gingen onderwijzen. White hielp hen onderzoek te doen en te reflecteren. Lerenden gingen zelf op zoek naar leerstof, de behoefte aan video’s nam af. De ‘Flip‘ verdween geleidelijk. De lerenden werkten eigenlijk uitsluitend tijdens de klassikale bijeekomsten, met eigen devices.

Wright wil niet meer terug naar de flipped classroom. Zij is eigenlijk geen voorstander van huiswerk omdat het op de lange termijn geen effect heeft voor leerprestaties, en het leven van jongeren uit meer bestaat dan alleen school. Uitleg via video blijft bovendien uitleg, een passieve manier van informatieoverdracht. Daarnaast bevordert dit concept geen eigenaarschap over het eigen leren, en ontwikkelen lerenden er geen informatievaardigheden mee (zoals het kritisch evalueren van informatie).

Wright laat lerenden nu concepten in eigen tempo bestuderen. Mede met behulp van een wiki construeren zij zelf aan de hand van bronnen kennis. Er is veel ruimte voor gesprekken met de docent en met andere lerenden. Als docent moet je lerenden vaak op het goede spoor zetten als het gaat om relevante achtergrondkennis.

De lerenden leerden in wisselende groepjes en voerden hands-on experimenten uit. De resultaten waren positief, schrijft Shelley Wright:

For the first time, none of my students were left behind. Everyone learned Chemistry. Everyone received credit for the class. And my students became more adept at research, thinking, collaborating, problem solving, and reflecting on their own learning. Everyone finished on time.

De sleutel van dit succes ligt volgens haar in het eigenaarschap van het leren.

Dit is natuurlijk een positieve ervaring met onderzoekend leren. Zij heeft ook gelijk dat het concept van de flipped classroom geen radicale breuk met het traditionele docentgecentreerde onderwijs is.

Toch geldt ook hier dat je moet oppassen met generaliseren. Als lerenden geen of weinig voorkennis over een thema of concept hebben, dan kan een korte instructie met verwerkingsopdracht erg effectief zijn. Daarnaast is het belangrijk om op een gestructureerde manier onderzoekend te leren. De kwaliteit van de taak is daarbij essentieel. Deze website over inquiry-based learning geeft een indruk van een gestructureerde aanpak van deze manier van leren.

Ik blijf het daarom benadrukken: pas TPACK toe en houd daarbij rekening met je context.

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

  3 Responses to “Hoe de flipped classroom uit beeld verdween”

  1. Uit beeld verdween? Bij mij is ‘ie net IN beeld :-)
    Ben zeer benieuwd naar de uitkomsten van mijn experiment dat over 2 weken gaat beginnen, nog eventjes geduld!

  2. [...] on http://www.te-learning.nl Share this:TwitterFacebookVind ik leuk:LikeWees de eerste die dit leuk vindt. Geef een reactie [...]

  3. [...] Hoe de flipped classroom uit beeld verdween | Wilfred Rubens over Technology Enhanced Learning From http://www.te-learning.nl – Today, 1:46 PM [...]

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: