dec 112012
 

De ervaring leert dat onderwijs en leren niet automatisch veranderen als je nieuwe technologie invoert. De radio, televisie, beamer en computer hebben niet vanzelf geleid tot ander onderwijs. Maar geldt dat ook voor de tablet PC?

Ben Johnson stelt terecht dat motiverende effecten van technologie na de introductie ervan snel verdwijnen. De iPad zou volgens hem wel eens een uitzondering kunnen vormen. Zijn bijdrage Using Technology to Reach Unreachable Students bevat niet alleen anekdotes over het succesvol gebruik van deze tablet PC door leerlingen die normaliter grote moeite hebben om ‘mee te komen’. Het artikel vat ook resultaten samen van een onderzoek naar het gebruik van de iPad, nadat de nieuwigheid ‘er van af’ was. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een experimentele groep en controlegroep. De onderzoeker heeft gekeken naar effecten op:

  • betrokkenheid
  • samenwerking
  • doorzettingsvermogen

Leerlingen die gebruik maakten van de iPad scoorden op elk aspect beter. Jongeren leerlingen bleken ook nog eens gemakkelijker te typen op een iPad dan op een gewoon toetsenbord.

Johnson’s eigen leerlingen geven aan dat zij zich slimmer voelen, nu zij de beschikking hebben over een iPad en internet. Uiteraard bedoelen zij dat zij zich meer zelfverzekerd voelen, nu zij snel antwoorden op vragen kunnen opzoeken. De keerzijde is, aldus Johnson, dat leerlingen gemakkelijk in de verleiding komen de iPad ‘oneigenlijk’ te gebruiken.

Volgens de auteur zijn er tal van apps beschikbaar die erg bruikbaar zijn om mee te leren. Zie bijvoorbeeld ook de bijdrage 5 Apps to Boost Collaborative Learning, waarin relatief onbekende apps worden beschreven die je kunt gebruiken voor samenwerkend leren.

Ik heb al vaker opmerkingen gemaakt over de complexiteit van ‘evidence-based‘ onderwijsonderzoek. Verder moet je terughoudend zijn met het generaliseren van anekdotes. Toch ben ik geneigd te geloven dat devices als tablet-PC’s, maar ook smartphones, autonoom van invloed kunnen zijn op het leren.

Deze apparaten beïnvloeden de manier waarop wij met elkaar communiceren, en informatie zoeken en verwerken. Ik ben vast niet de enige die anders is gaan leren dankzij mobiele technologie en sociale media. De groepsdynamiek verandert, als je deze apparaten introduceert. Niet altijd ten goede, overigens, als je mensen in een groep op grote schaal en langdurig naar een scherm ziet turen.

Groepsdynamiek, informatie zoeken en verwerken, èn communiceren zijn belangrijke elementen van onderwijs. Als deze elementen veranderen, dan zal het onderwijs zelf ook veranderen. Mits je de devices ook toe laat en risico’s op verleiding weet te reduceren.

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers op de volgende wijze: