Waarom geen simulaties binnen lerarenopleidingen?

Binnen beroepsopleidingen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van simulaties en serious games. De Medische Simulatie Spoedeisende Hulp heeft bijvoorbeeld editie 2013 van de Nederlandse E-learning Award gewonnen. Opvallend is dat simulaties binnen het onderwijs meer omstreden lijken te zijn. De vraag is ‘waarom?’

Pedro De Bruyckere besteedt vanochtend aandacht aan TeachLive. Dit is een applicatie die docenten in opleiding les laat geven aan een virtuele klas. In onderstaande video wordt benadrukt dat het er hierbij om gaat docenten in opleiding intensief te laten oefenen.

Op de website van de initiatiefnemers -de Universiteit van Central Florida- wordt benadrukt dat leerkrachten in spé kunnen oefenen

without placing “real” students at risk during the learning process.

Brian Bennett noemt deze toepassing ‘absurd’. Hij schrijft onder meer:

This program is selling snake oil at the expense of the profession of teaching.

Enkele Nederlandse twitteraars zijn er ook niet over te spreken:

Kritiek op TeachLive

Pedro De Bruyckere is milder en stelt dat je deze toepassing best naast stages kunt toepassen.

Ik ben zelf ook nieuwsgierig naar hoe men interacties tussen een docent en de virtuele lerenden tot stand brengt, en wat deze applicatie kost (kosten moeten opwegen tegen baten). Het is uiteraard belachelijk om te suggereren dat gewone stages ‘risicovol’ zouden zijn voor echte lerenden. Deze simulaties mogen wat mij betreft ook geen vervanging zijn van stages.

Maar wat is er mis om docenten in opleiding in een gesimuleerde omgeving te laten oefenen? Zij kunnen daarmee laten zien progressie te boeken. Waarom zouden we simulaties wel toepassen bij winkelpersoneel, artsen in opleiding of logistiek medewerkers, maar niet bij docenten in opleiding?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Een interessante discussie! Zeker niet ter vervanging van de stage!
    Maar wel een goed reflectie-middel.
    Beeldcoaching (voorheen: video interactie begeleiding) 2.0?

  2. Er is weldegelijk een risico als student-docenten blunderen tijdens stages. Leerlingen kunnen daar serieus last van hebben. Verder is het afleveren van fouten lastig; wat als de stagiaire de verkeerde regels toepast bij spelling of rekenen? Zo heb ik nog veel meer voorbeelden waar leerlingen benadeeld kunnen worden en dan hebben we het niet eens over de student. Hoe het voor hem/haar is om onderuit te gaan bij een volle klas van ‘echte’ leerlingen. Simulaties zijn prima om te oefenen in een veilige context maar inderdaad geen vervanging van het echte werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.