sep 102013
 

In de begintijd van e-learning werd ICT vooral ingezet om informatie te consumeren. Inmiddels zijn er tal van mogelijkheden om ICT op een meer actieve manier in te zetten.

Vandaag heb ik twee keer een workshop mogen verzorgen tijdens de opening van het academische jaar van de Belastingdienst Academie. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het leren binnen de Belastingdienst. Mijn bijdrage had als titel: Leren met ICT: hoe kan het actiever?

Ik ben ingegaan op redenen om ICT in het onderwijs in te zetten (invloed technologie, veranderende opvattingen over leren, noodzaak om te personaliseren, leven lang leren, effectiviteit, mogelijkheden om krachtige leeractiviteiten te faciliteren). De aanwezigen illustreerden dat hun werk in de loop der jaren complexer en meer veranderlijk is geworden. Dit versterkt mijn opvatting dat andere -meer zelfgestuurde- manieren van leren in toenemende mate relevant zijn geworden voor deze organisatie. Anderzijds heeft ICT ook geleid tot meer eenvoud in werkzaamheden.

Vervolgens heb ik een aantal voorbeelden gegeven van het gebruik van ICT ten behoeve van een meer activerende didactiek.

Tenslotte zijn we ingegaan op de vraag of deze voorbeelden toepasbaar zijn binnen de Belastingdienst Academie, en wat er moet gebeuren om een aantal manieren van leren binnen de Belastingdienst Academie in te zetten.

Het viel me op dat de aanwezigen de besproken student response systemen, online masterclasses, digital storytelling, Twitter en het gebruik van nieuwe technologie voor zelfgestuurd leren zeker toepasbaar vonden voor de organisatie. Je merkt wel dat medewerkers dikwijls om moeten gaan met vertrouwelijke informatie. Dat vraagt om een ‘mindshift‘ als het gaat om het gebruik van bijvoorbeeld sociale media voor leren.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

Geef een reactie

%d bloggers like this: