De vele gezichten van blended learning

Vandaag heb ik weer een studiedag over blended learning verzorgd bij het Seminarium Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht. Dit keer bij het team Zuidwest Nederland.

Bibliotheek BovendonkDe studiedag werd gehouden in Conferentiecentrum Bovendonk in Hoeven. En wel in de sfeervolle bibliotheek.

Vooraf had ik geïnventariseerd hoe de aanwezigen op dit moment ICT in het onderwijs inzetten. Dat gebeurt al best op grote schaal. Wel voornamelijk voor het verstrekken van informatie (o.a. leerstof) en voor het inleveren van opdrachten (via een elektronische leeromgeving). De aanwezigen gebruiken ICT in veel mindere mate voor docent-student interactie of voor online toetsen.

Ik ben kort ingegaan op mijn visie op ICT en leren. Daarbij heb ik onder meer aangegeven dat onderwijsontwerp, didactiek en context een grotere invloed hebben op de kwaliteit van blended learning, dan het medium dat je kiest.

Bibliotheek Bovendonk 2Tijdens deze sessie hebben we applicaties verkend die men reeds gebruikt, en die ook binnen het onderwijs ingezet zouden kunnen worden (zoals Lync, Twitter en WhatsApp). Daarnaast hebben we ook in groepjes SCOOP-IT, Padlet, Storify en Poll Everywhere voor onderwijsdoeleinden verkend.

Ik ben ook ingegaan op de vele gezichten die blended learning heeft. Je kunt face-to-face leren en online leren namelijk op heel verschillende manieren mixen. Vooral ook als je de mogelijkheid hebt van individueel-samenwerkend leren, veel of minder internettechnologie of asynchroon en synchroon leren.

Nadat ik enkele praktijkvoorbeelden van blended learning heb gepresenteerd, zijn de groepen aan de slag gegaan met het verbeteren/versterken van een eigen stukje onderwijs (met behulp van ICT). De volgende vertaling van TPACK hebben we daarvoor gebruikt:

  • Selecteer een leerdoel
  • Welke praktische didactische keuzes maak je?
  • Welke typen samenhangende leeractiviteiten kies je?
  • Welke ICT kies je? Waarom?
  • (Hoe beoordeel je dat?)
  • Reflecteer daarbij regelmatig op de vorige stappen, en houdt rekening met je eigen context.

Parkeerplaats bisschopBij deze manier van werken integreer je onderwijsontwikkeling en professionalisering.

Tenslotte ben ik in vogelvlucht ingegaan op enkele aandachtspunten bij de invoering van blended learning.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.