mrt 052014
 

Professionalisering van docenten is heel belangrijk, maar ook van slechte kwaliteit. Die boude conclusie trekt Valerie Strauss op basis van een recent onderzoeksrapport. Ik kan me hier wel wat bij voorstellen. Maar wat dan?

Professional development

Foto: Timothy L. Hale, U.S. Army

Tijdens de carnaval stuitte ik op de tweet:

annetsmith: “Why most professional development for teachers is useless” http://t.co/2C8IAP7uny @elswis @froukevisser via @jelmerevers

Vandaag ben ik eindelijk toegekomen aan het Washington Post-artikel waarin Valerie Strauss genadeloos uithaalt naar de wijze waarop docentprofessionalisering vaak plaats vindt. In de kern komt de kritiek op het volgende neer:

  • De meeste docentprofessionalisering vindt plaats via weinig effectieve, kortdurende, workshops (vaak bestaan die workshops overigens ook nog uit inleidingen). Deze aanpak verandert niet de praktijk van docenten, en heeft geen effect op leerprestaties van lerenden.
  • De traditionele manier van docentprofessionalisering ondersteunt docenten niet tijdens de lastigste fase van veranderen: de implementatiefase.
  • De kapitalen die besteed worden aan docentprofessionalisering zijn weggegooid geld. De bestede tijd is vaak verspilde moeite.

Strauss overdrijft wellicht op punten, en gaat er wel erg met een gestrekt been in. Maar zij heeft wel een punt.

Ik pleit bijvoorbeeld al jaren voor integratie van onderwijsontwikkeling en professionalering op het gebied van ICT in het onderwijs. Verder

  • wordt professionalisering veel te zeer beschouwd als een gebeurtenis in plaats van een noodzakelijk, langer durend proces,
  • wordt onvoldoende aandacht besteed aan het gezamenlijk onderzoeken van issues en van effecten van oplossingen,
  • wordt leren in netwerken (waarin actie en reflectie plaatsvinden) m.i. onvoldoende door organisaties toegepast (en wordt ICT daarvoor onvoldoende benut),
  • en wordt onvoldoende een vervolg gegeven aan presentaties, studiedagen en conferenties (denk vooraf na wat je met de resultaten wilt doen; met een presentatie wek je bewustzijn en belangstelling maar vaak niet meer dan dat).

This content is published under the Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported license.

  2 Responses to “Zijn de meeste vormen van docentprofessionalisering nutteloos?”

  1. […] "Professionalisering van docenten is heel belangrijk, maar ook van slechte kwaliteit. Die boude conclusie trekt Valerie Strauss op basis van een recent onderzoeksrapport. Ik kan me hier wel wat bij voorstellen. Maar wat dan?"  […]

  2. Helemaal eens met het helaas vaak nutteloos zijn van opgelegde scholing of studiedagen zonder langere termijn visie en dus vervolg. Een veel gehoorde klacht in het onderwijs.
    Een vorm van docentprofessionalisering die meer tegemoet kan komen aan de behoeftes van de individuele docent en een die de basis kan vormen van een persoonlijk leernetwerk wordt gevormd door The Crowd, een vereniging van onderwijsprofessionals voor onderwijsprofessionals: http://www.thecrowd.nl. Lid worden van deze vereniging is een keuze die iedere docent, die ontevreden is met de scholing zoals die nu voor hem wordt geregeld, voor zichzelf kan maken.

Geef een reactie

%d bloggers op de volgende wijze: