Animaties en de plakfactor

Je kunt complexe concepten heel goed via animaties uitleggen. Dat illustreert een initiatief van de Britse Open Universiteit.

Via Yammer ben ik terecht gekomen bij een kort artikel, waarin Herbert Blankesteijn schrijft over een serie korte animaties van de Britse Open Universiteit over thema’s zoals religie, vrije markteconomie, filosofie en de Engelse taal.

Een leuke en leerzame aanpak die illustreert hoe je via animaties complexe concepten kunt uitleggen.

Deze animaties voldoen aan een aantal kenmerken van de plakfactor: ze zijn simpel (maar niet simpel gemaakt), onverwacht, concreet, betrouwbaar en als een verhaal opgebouwd.

Dat maakt deze animaties leerzaam, en bijvoorbeeld bruikbaar in een flipped classroom-concept.

Het ontwikkelen van dergelijke animaties is niet eenvoudig en goedkoop. Op basis van offertes van animaties, die ik ooit heb gezien, schat ik ze op 8000 euro voor anderhalve minuut. Je hebt dus een behoorlijke schaalgrootte nodig om een balans te krijgen van kosten en baten van dergelijke animaties.

Daarnaast zijn animaties alleen onvoldoende om duurzame leereffecten te helpen realiseren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
1 Reactie op “Animaties en de plakfactor
  1. Jean In het Panhuis schreef:

    Commancraft is een van de eerste bedrijfjes die met het concept kwamen en ook nog eens simpel gemaakt.
    zie bijv: social media in plain english
    http://www.youtube.com/watch?v=MpIOClX1jPE&feature=relmfu

    of
    blogs in plain english
    http://www.youtube.com/watch?v=-dnL00TdmLY

Top

%d bloggers liken dit: