Blended learning 2.0: sterft gij oude vormen en gedachten (#in #ELE12)

Na de eerste, negatieve, ervaringen met volledig online leren werd zo’n twaalf jaar geleden voor het eerst gepleit voor een mix van online en ‘face to face’-leren: blended learning. Inmiddels heeft blended learning, mede als gevolg technologische innovaties en veranderende opvattingen over leren, ook een gedaanteverandering ondergaan. Kunnen we spreken van blended learning 2.0?

Natuurlijk, het is wel heel ‘bon ton’ om ‘2.0’ achter een term te zetten om aan te geven dat een fenomeen veranderd is. Maar op het gebied van blended learning is er m.i. wel degelijk wat aan de hand.

In de eerste plaats is synchroon online leren als gevolg van technologische ontwikkelingen veel toegankelijker geworden. Rond 2000 was het ook al mogelijk om online seminars te verzorgen. Desalniettemin kampten we toen nog met relatief veel technische belemmeringen, zoals een complexe technologie en beperkte bandbreedte. Hoewel bijvoorbeeld veel onderwijsinstellingen en zorginstellingen nog steeds technische knelpunten ervaren om synchroon online leren op grote schaal in te zetten, kunnen lerenden privé over het algemeen wel zonder problemen deelnemen aan synchrone internetsessies. Je kunt daarom synchroon online leren veel beter combineren met a synchroon online leren.

Op de tweede plaats wordt het belang van meer informele vormen van leren steeds vaker erkend (zelfgeorganiseerd leren, netwerkleren). Leertrajecten bestaan steeds vaker uit een mix van ‘formeel’ en ‘informeel’ leren met behulp van technologie. Bijvoorbeeld doordat communities deel uit uit maken van cursussen. Zie het voorbeeld van de UNHCR.

Dit betekent dat blended learning anno 2012 verschillende vormen kan hebben:

  • Een mix tussen online en face-to-face leren. Hierbij kun je ook weer diverse modellen hanteren.
  • Een mix tussen synchroon en a synchroon leren (waarmee al een aantal tekortkomingen van a synchroon leren ondervangen kunnen worden, zoals het gemotiveerd houden van lerenden).
  • Een mix tussen formeel en informeel leren.
  • Een mix van deze combinaties.

Als ontwikkelaar van leerarrangementen kun je, veel beter dan 10 jaar geleden, gebruik maken van de sterke kanten van diverse vormen van leren. Er kunnen dus tal van nieuwe vormen van leerarrangementen ontstaan.

Tijdens het nationale e-learning congres verzorg ik op 3 april een ‘expertles‘ over het samenstellen van krachtige leerarrangementen op basis van een nieuwe mix.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
One comment on “Blended learning 2.0: sterft gij oude vormen en gedachten (#in #ELE12)
  1. Gelezen: Blended learning 2.0: sterft gij oude vormen en gedachten (#in #ELE12) http://t.co/SHgLQChI #opleiden #LLL #pkm #hr #hrm

1 Pings/Trackbacks for "Blended learning 2.0: sterft gij oude vormen en gedachten (#in #ELE12)"
  1. […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } http://www.te-learning.nl – Today, 10:51 […]

Top

%d bloggers liken dit: