De flipped classroom bij het Reviuslyceum

Bij het vak Natuurkunde van het Reviuslyceum passen ze sinds drie jaar het concept van de flipped classroom met genoegen toe. Hoe gaat dat in z’n werk?

Ik besteed regelmatig aandacht aan buitenlandse cases met betrekking tot ICT en leren. Maar ook in ons eigen land zijn vele leerzame voorbeelden te vinden. José van Koten wees me vandaag bijvoorbeeld met trots op een initiatief van het Reviuslyceum -onderdeel van de Lentiz Onderwijsgroep- waar zij werkzaam is als teammanager.

In het kader van een Europees project rond mobiel leren is het Reviuslyceum aan de slag gegaan met de invulling van het concept van de ‘flipped classroom’ voor het vak Natuurkunde. Onderstaande video illustreert m.i. heel duidelijk hoe men dit concept in de praktijk toepast. Ik raad jullie echt aan om hier een dikke 11 minuten voor uit te trekken.

De mooi gemaakte video laat namelijk concreet zien hoe deze school uit Maassluis via dit concept wil inspelen op individuele leerbehoeften, en op die manier differentiatie en zelfstandig leren wil bevorderen. Bovendien valt op dat dankzij ICT docenten in staat zijn om de vorderingen van lerenden te volgen, en in te spelen op zaken waar de lerenden tegen aan lopen.

Verder valt op dat lerenden individueel leren, en samen leren (en elkaar helpen). De docent heeft daarbij meer tijd voor ondersteuning. Het concept kent verder een duidelijke structuur waarbij vragen, taken, praktisch werk en diagnostische toetsen een heel belangrijke rol spelen.

Lerenden kunnen bovendien verrijkende, extra, opdrachten maken. Ook wordt veel gebruik gemaakt van ‘adaptive release’ waarbij lerenden bepaalde oefeningen pas mogen maken als zij andere oefeningen naar tevredenheid hebben gemaakt (mastery learning).

iBooks spelen hierbij een belangrijke rol. Deze iBooks bevatten onder meer diagnostische toetsen. Je kunt deze iBooks overigens ook gratis gebruiken.

Ik ben overigens benieuwd naar de geleerde lessen, en naar de leerresultaten. Hebben lerenden bijvoorbeeld vanaf de start video’s thuis bekeken? Leidde dit niet tot erg veel ’thuis leren’? Hoe heeft men docenten hierbij betrokken? Past men dit ook toe bij andere vakken? Enzovoorts…

In ieder geval een initiatief om in de gaten te houden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.