De wereld van ‘leren’ wordt opener

Welke ontwikkelingen maken de wereld van leren opener? Curtis Bonk bespreekt -op zijn geheel eigen wijze- in ruim acht minuten de volgende ontwikkelingen:

  1. 'Open' boeken
  2. E-learning en blended learning (leren wordt daardoor ook toegankelijker)
  3. "Free learning" gebieden (o.a. Moodle en Creative Commons)
  4. Open educational resources
  5. Portalen (themakanalen met massa's content, denk aan Merlot)
  6. Participatory learning (onder meer gebaseerd op de ideeën van John Seely Brown)
  7. Tal van docenten die hun kennis online delen (zoals Vicki Davis)
  8. Virtuele werelden (zoals Second Life).
  9. Mobile learning (je docent in je broekzak).
  10. Gepersonaliseerd leren (hier rekent hij Twitter en Facebook toe).

Bonk concludeert dat wij allen dankzij internettechnologie kunnen leren, en dat iedereen een docent of lerende kan zijn. Daarbij gaat hij soms kort door de bocht en vergelijkt hij appels (de opvattingen van Seely Brown) met peren (de mogelijkheden van YouTube). Curtis Bonk heeft over dit onderwerp recentelijk ook een boek geschreven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: