Deel 2: Heeft de Apple iPad toegevoegde waarde voor (t)e-learning?

Een paar dagen geleden heb ik geblogd over de mogelijke toegevoegde waarde van de Apple iPad voor technology enhanced learning. Inmiddels zijn er weer diverse blog posts geschreven die voor mij aanleiding zijn om dit tweede deel te schrijven.

Een bijdrage die mij aan het denken heeft gezet, is Kijk niet wat de iPad is, maar wat ie kan worden van Erwin Blom. Erwin richt zich vooral op de potentie van de Ipad. Hij denkt dat de veel mogelijkheden heeft voor ontwikkelaars en uitgevers. Hij geeft daarbij aan dat de iPad veel meer mogelijkheden heeft dan de bestaande e-readers om van lezen een belevenis te maken. Audiovisuele content, dynamische content en interactie kunnen dankzij de iPad toegevoegd worden aan leesstof.

In een reactie op Erwin's blog post noemt Frans Maassen van EducatieNET de iPad zelf het ideale apparaat voor e-learning. Het is veel gemakkelijker om met een iPad te leren waar je maar wilt, dan met computers of laptops. Frans ziet leerlingen de iPad ook in de klas gebruiken (vragen beantwoorden en via een Smartboard de antwoorden laten zien. Ik kom hier nog op terug.

Teemu Leinonen roemt het ontwerpdenken waar ook de iPad zich door kenmerkt. Studenten maken volgens Teemu vooral gebruik van functionaliteiten, die de iPad beter uitvoert dan een smartphone of laptop.


I see in the iPad some similarities to the “ultimate network connectivity school device” I wrote about some time ago: a touch screen and “limited features”. That’s what we need in schools – well designed, simple and elegant tools that are non-distractive.


Eenvoudige apparaten zijn volgens Teemu belangrijk omdat technologie anders te veel afleidt van leren. Mee eens.

Gregory H. Smith stelt dat de iPad -beter dan andere computers- aansluit bij de wereld waarin studenten leven:


It is a device that was designed for our computing preferences rather then to determine our computing practice.


Kelly Sutton verkent wat de iPad voor studenten betekent. Zij vraagt zich af of de iPad de positie van de netbook kan innemen (tussen smartphone en laptop). Als medium om boeken mee te lezen geeft zij de voorkeur aan de Kindle, met eInk technologie (gemakkelijker lezen). Kelly heeft hoge verwachtingen van Keynote op de iPad ("a new way of interacting with presentations").

Erwin Blom heeft een belangrijk punt als hij illustreert dat de IPad een dimensie aan lezen kan toevoegen (handiger dan de laptop of smartphone dat kunnen). Kelly Sutton laat echter zien dat studenten vaak ook een 'gewoon' (elektronisch) boek willen lezen. Opvallend: de Nederlandstalige iPad site rept niet over de iPad als e-reader.

De reactie van Frans Maassen brengt mij overigens op een nadeel van de iPad ten opzichte van de laptop, voor klassikaal onderwijs. Onderwijsgevenden en lerenden klagen nogal eens over het feit dat technologie bij instructies erg kan afleiden. Zelfs de beste instructie kan niet tegen YouTube of MSN op. Het voordeel van een laptop is dat je deze dicht kunt klappen. Een iPad is volgens mij veel lastiger 'even' uit te zetten. De iPad moet volgens mij opgeborgen worden. Je kunt binnen een klassikale setting daardoor minder flexibel gebruik maken van een iPad, in vergelijking met een laptop.

Teemu Leinonen geeft terecht aan dat de Ipad prima functioneert voor veel functionaliteiten die lerenden met name gebruiken. Binnen het middelbaar beroepsonderwijs worden echter nog erg veel vakspecifieke applicaties gebruikt, die waarschijnlijk niet op de iPad geïnstalleerd kunnen worden. De ontwikkeling, dat software web based wordt, lijkt aan deze vakspecifieke applicaties vaak voorbij te gaan. Je kunt als leerling dus niet volstaan met een iPad.

We zijn er dus nog niet uit. Waarschijnlijk ervaar je de toegevoegde waarde pas echt door op kleine schaal te experimenteren met de iPad.

Ik heb inmiddels een groot aantal bronnen over de iPad via Delicious verzameld. Tenslotte wil ik jullie deze cartoon ook niet onthouden:

Bron: Geek and Poke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
2 reacties op “Deel 2: Heeft de Apple iPad toegevoegde waarde voor (t)e-learning?
  1. Ronnyvoorhuis schreef:

    de eerste versie van de iPhone stelde ook niet zoveel voor. Ik denk dat de 2e of 3e generatie van de iPad een apparaat is om in de gaten te houden.

  2. Peter Bex schreef:

    Als je kijkt in de kleine lettertjes op de internationale/Engelse pagina over de iPad zie je dat de e-boekendienst alleen maar beschikbaar is in de Verenigde Staten. Vandaar dat de Nederlandse vertaling daar niets over zegt; het is immers geen “feature” voor Nederlandse gebruikers. Ik vind het wel goed dat ze dat weglaten, anders zou het misleidend zijn.
    Dit is ook meteen een goed voorbeeld van alle kritiek op de iPad: het zou me niets verbazen als je alleen boeken kunt lezen die je hebt aangeschaft via Apple’s online winkel, dus geen PDF of anderszins “open” content. De iPad is een erg gesloten apparaat, en in dat opzicht veel minder leerzaam dan een netbook (waar je veel meer op kunt experimenteren en zelfs eigengeschreven software op kunt zetten als je dat belieft).

Top

%d bloggers liken dit: