Digitale hulpmiddelen voor onderwijsinteractie 2.0 #HUEDUCATIE

Docenten beschikken vandaag de dag over tal van laagdrempelige toepassingen waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken.

Vandaag mag ik een keynote en een masterclass verzorgen tijdens een studiedag van de faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht over effectief werken met ICT-toepassingen in het onderwijs. De spreker voor mij was docent Arno Wilkens (@arnowilkens). Aan de hand van een fragment uit mijn favoriete TV-serie Fawlty Towers illustreerde hij dat tussen docenten en studenten communicatieproblemen kunnen ontstaan op het gebied van ICT.

Hij liet vooral zien hoe hij Mentimeter en Facebook in het onderwijs gebruikt. Enkele bevindingen hieruit zijn:

  • Mentimeter gebruikt hij om studenten actief te betrekken bij de les. De resultaten komen direct in beeld. Bij lessen Gebarentaal moeten studenten echter vooral opletten. Je kunt ook checken of studenten leerstof hebben begrepen.
  • Een grote groep docenten bleek mobiele apparaten al te gebruiken om studenten actief te betrekken bij de les. Een andere groep vraagt studenten om vooral op te letten.
  • Mentimeter werkt sneller dan Socrative, maar kent beperktere functionaliteiten.
  • Je kunt Facebook-groepen aanmaken waardoor je met studenten kunt communiceren, zonder bevriend te moeten zijn. Dat is handig om de onderlinge binding tussen studenten te versterken. Studenten maken vaak zelf groepen aan, en passeren daarmee bijvoorbeeld Sharepoint. Het groeit dus van onderaf. Het is een snel communicatiemiddel dat in plaats van e-mail kan worden gebruikt. Iedereen ziet de vragen en antwoorden. Normaliter krijg je individuele vragen via mail. Je hoeft als docent vaak ook niet te reageren, omdat studenten dat vaak doen. Als je als docent niet meedoet, loop je de kans buitenspel te staan. Je kunt studenten ook vragen pas contact met de docent op te nemen, als men er als onderling niet uitkomt. Maar inderdaad: Facebook valt onder Amerikaanse wetgeving.
  • Bij gescheiden Facebook-accounts moet je vaak nadenken over welke berichten je waar wilt zette. Plaats echte privézaken -die je ook niet in de kroeg vertelt- niet op Facebook.
  • Studenten worden ook wel eens moe van docenten die allemaal op een heel verschillende manier communiceren. Zij vinden eenduidigheid erg belangrijk. Maak bewuste keuzes wat betreft je communicatiekanalen. Je moet officiële communicatiekanalen, bijvoorbeeld bij beroepszaken. Dat hoeft niet persé email zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
2 reacties op “Digitale hulpmiddelen voor onderwijsinteractie 2.0 #HUEDUCATIE
  1. Eveline Boers schreef:

    Beide presentaties en de Masterclass waren inspirerend vandaag. Het klopt dat studenten die Nederlandse Gebarentaal leren informatie missen als ze naar hun telefoon zitten te kijken, vandaar dat er gevraagd wordt deze weg te leggen. Maar als iemand toch zit te sms-e wordt dit vaak wel oogluikend toegestaan. Of we stellen een vraag over wat net daarvoor gebaard is 😉

Top

%d bloggers liken dit: