Fraude voorkomen bij online toetsen en examens

Zelfs onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten die op grote schaal online leren inzetten, laten hun lerenden vaak nog naar locaties komen om daar toetsen en examens te maken. Maar ook dat gaat veranderen.

De redenen om lerenden op locatie toetsen en examens te laten maken zijn:

  • Hoe kun je weten dat student Mark Rutte zijn toets niet laat maken door student Diederik Samsom?
  • Hoe kun je voorkomen dat student Mark Rutte geen ‘verboden hulpmiddelen’ gebruikt bij de toets (Google, WhatsApp, boeken, aantekeningen, en dergelijke).

(de namen van de studenten zijn gefingeerd)

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om andere manieren van beoordelen te gebruiken, maar dat is voor menig opleiding en docent een brug te ver.

Diane Hammilton beschrijft hoe technologie kan helpen om online bij toetsen en examens te surveilleren. In het eerste voorbeeld, ProctorU, wordt de webcam gebruikt voor authenticatie en observatie. Daarnaast kan de surveillant het scherm ook overnemen. Het interessante aan deze service is ook dat je geen dure docenten nodig hebt om te surveilleren. Docenten kunnen hun tijd beter gebruiken.

Wat ik me wel afvraag, is of deze manier van surveilleren niet pas betaalbaar is als meerdere lerenden toetsen en examens maken (en hoe je dat dan organiseert; vermoedelijk via timeslots waarvoor lerenden zich in kunnen schrijven).

Het tweede voorbeeld, SoftwareSecure, maakt gebruik van een apparaat dat o.a. gebruik maakt van biometrische technologie voor authenticatie. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van een speciale camera. Je kunt ook via software delen van de computer tijdelijk afsluiten.

Een interessante ontwikkeling. Ik ken geen voorbeelden van Nederlandse onderwijsinstellingen die gebruik maken van dergelijke technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,
1 Reactie op “Fraude voorkomen bij online toetsen en examens
  1. Paul Van Merode schreef:

    Mijn ervaring leert dat toezicht in de klas al behoorlijk moeilijk geworden is (smartphones, oortjes ed.). Ik kan voor de twee voorbeelden meteen een eenvoudige fraudetechniek bedenken die je niet kan onderscheppen met deze technologie maar nog wel in een toezichtsscenario.

    We zijn er nog niet, zeker niet als het om examens voor diploma’s gaat.

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: