Heeft de Apple iPad toegevoegde waarde voor (t)e-learning?

Gisteren is de Apple iPad na een spectaculaire virale campagne eindelijk gelanceerd. Er is al veel over geblogd en getwitterd (zie bijvoorbeeld Pierre Gorissen, Helikon en Erwin Blom). Maar wat kunnen we er mee ten behoeve van e-learning, en ICT in het onderwijs? Kan deze nieuwe tool waarde toevoegen? Ik heb op dit moment vooral vragen.

In Apple's iPad: What does it offer for e-Learning? verkent Bill Brandon de mogelijkheden van de iPad voor e-learning. Brandon beschrijft -zoals zo veel schrijvers- de specificaties. Wat daarbij opvalt, is dat het basic model relatief goedkoop is. De versies met met meer GB's en 3G zijn al snel veel duurder. De iPad is wel mooi en handzaam (transportabel).

De iPad combineert een aantal media (muziek, video, games, nieuws e-books), stelt je in staat om goedkoop iPad versies van bijvoorbeeld het presentatieprogramma Keynote aan te schaffen, maar bevat bijvoorbeeld geen camera. In plaats van met een muis en toetsenbord, bedien je de iPad met je handen (een los toetsenbord is wel verkrijgbaar).

Volgens Bill Brandon kun je met de iPad verschillende vormen van content bestuderen, maar ondersteunt de iPad (net als de iPhone en iPod Touch) geen Flash. Brandon stelt ook: synchroon communiceren is minder goed mogelijk door het ontbreken van een camera (en het gebruik van meerdere schermen naast elkaar). Sander Duivestein levert -zonder zich daar vermoedelijk bewust van te zijn- vanuit didactisch oogpunt in feite forse kritiek op de iPad:


De iPad is bedoeld om te consumeren, niet om te creëren.

De iPad heeft vanuit de optiek van leren dus potentie, maar ook  beperkingen. Zie ook de reactie van Pierre Gorissen. Het is te hopen dat die beperkingen snel verholpen zullen zijn. Bovendien kun je wel verwachten dat ontwikkelaars -net als bij de iPhone- in rap tempo allerlei educatieve applicaties voor de iPad gaan ontwikkelen. Jane Hart heeft er al van gehoord.

De grootste belemmering voor het onderwijs is echter de prijs. De iPad is wat mij betreft geen volwaardige vervanger van een laptop. Zelfs het bedrag van de goedkoopste variant (499 dollar) zal voor veel leerlingen te hoog gegrepen zijn. Ik ben het ook niet eens met Annet Smith die gisteravond schreef over

"gadget die wel eens een grote plaats zou kunnen veroveren in de harten van onze cursisten (en docenten?)"

Wel in de harten, niet in de portemonnaie. De iPad komt erbij, niet in plaats van.

Ik heb verder een aantal vragen:

  • Ik beschik op dit moment over een iphone (met 3G) en over een Macbook. Aan beiden beleef ik veel plezier. Mijn iphone gebruik ik om onderweg mijn mail te checken, en korte berichten te versturen. Ik zoek onderweg informatie op (via RSS, Google of Wikipedia), luister naar muziek, ik twitter, ik sms, ik bel, ik check Buienradar, maak foto's, enzovoorts. Uitgebreide berichten schrijf ik niet op mijn iphone. Daarvoor gebruik ik de Macbook (en wacht tot thuis om de berichten te versturen). Dat geldt ook voor het bekijken van video en foto's. En ik ben geen gamer.
    Welke meerwaarde heeft de iPad ten opzichte van de combinatie van deze twee apparaten? Vooral in relatie met de prijs? De toegevoegde waarde die Sander Duivestein ziet, zie ik -toch ook een Apple liefhebber- nog niet.
  • Kan ik met mijn huidige T-mobile abonnement ook met de iPad gebruik maken van 3G? Ik ga echt geen 30 euro in de maand extra betalen om ook met de iPad gebruik te kunnen maken van het vaak trage 3G netwerk.
  • Is het toetsenbord op het scherm van de iPad echt zo gemakkelijk te bedienen als Apple doet voorkomen? Eerst uitproberen.
  • De iPad zou voor mij echt toegevoegde waarde hebben als deze de eigenschappen van e-Ink technologie zou benaderen. Kan ik de iPad gemakkelijk in de zon lezen? Voor mij is dat de "proof of the pudding". Ik heb geen e-reader. Die functionaliteit wil ik nog hebben (om pdf-bestanden te lezen, elektronische boeken etc). Scheelt geprint en gesjouw. Maar dat wil ik eerst uitproberen. Liever een duffe Kindle DX met beperkte functionaliteit (maar die ik wel als prima e-reader kan gebruiken) dan een hippe, mooie, multifunctionele, iPad die niet heeft wat ik eigenlijk nog zoek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
2 reacties op “Heeft de Apple iPad toegevoegde waarde voor (t)e-learning?
  1. Thebandb schreef:

    Weet je, als het ding wel een camera heeft (voor en achterkant), kan multitasken en de studentenversie 100 euro goedkoper is, dan zou het op school wel iets kunnen doen, eerder niet, vrees ik inderdaad.

  2. Interessante observaties. Pas wanneer Apple een iPad 2 heeft die wél kan multitasken en wél een front-camera heeft zal het ding écht doorbreken. Want dan wordt het ding ook bvb. voor kantoor een efficiente vervanger voor het papieren schrijfblok. Hopelijk is de prijs tegen dan ook 100 euro lager dan vandaag.

Top

%d bloggers liken dit: