ICT gebruiken voor feedback

Via de Facebook-pagina van Koos Winnips ben ik de afgelopen week drie korte video’s tegen gekomen waarin docenten van de Universiteit van Groningen vertellen over ICT-toepassingen in het onderwijs voor het geven van feedback.

De eerste video gaat over peer feedback. Deze docent kreeg te maken met een grote groep studenten. Individuele feedback bij 80 studenten was niet mogelijk. Elke student moest nu 3 papers van anderen bestuderen, bediscussiëren en een oordeel geven. Een voordeel was dat studenten ook geïnspireerd werden door elkaars werk. Een belangrijke les is dat studenten extra informatie krijgen op basis van het geven van feedback en het bediscussiëren. Het leidde ook tot meer verdiepend leren

De tweede video gaat ook over peer feedback bij grote groepen studenten. Studenten werken samen aan een complexe casus. Meerdere oplossingen zijn daarbij mogelijk. De concept-versie van de uitwerking van de casus wordt double blind gereviewed. Studenten kijken nu door de bril van een docent naar elkaars werk. Een belangrijke les is om duidelijke criteria te geven.

In de derde video komt een docent aan bod die Google Forms gebruikt voor feedback. In zijn cursus wilden studenten meer uitvoerige feedback krijgen. Daarom is voor elke opdracht een Google Form gebruikt voor het geven van feedback. Studenten krijgen nu meer en meer geïndividualiseerde feedback. Studenten krijgen ook vaker feedback en komen beter voorbereid op het examen. Deze video geeft mij overigens een onvoldoende beeld hij zij via Google Form individuele feedback geven.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,
4 reacties op “ICT gebruiken voor feedback
  1. Koos Winnips schreef:

    Ha Wilfred,

    Leuk dat je de videos gevonden hebt. Ze zijn gemaakt voor de faculteit Economie en Bedrijfskunde, rondom een “docenten uurtje” over feedback, korte persoonlijke verhalen van docenten, daarna borrelen 😉
    Wout, de laatse video, heeft de forms opgezet, een student assistent loopt er doorheen, en geeft zo feedback. In het formulier zitten criteria vh vak, en feedback categorieen. Het gaat hier om een echt grote groep (stuk of 600 studenten, als ik me goed herinner). Wat me aansprak, naast het makkelijk kunnen geven van fb, was dat je tijdens het geven van de feedback snel het de feedback categorie kunt bijstellen, wanneer je veel voorkomende fouten ziet.
    Oh ja (sluikreclame), stem op Wout voor de Surf Innovation challenge! 😉
    innovationchallenge2015.surf.nl/#/voorstel/15

  2. André Hoogmoed schreef:

    Ik had graag gezien dat er meer voorbeelden werden gegeven rondom Forms en het feedback geven. Nu lijkt het alsof het ingezet is als formatieve toets waarbij de docent via add-ons als Flubaroo inzicht krijgt in de resultaten en deze doorgeeft aan de student.
    Is werken met Forms makkelijker of moeilijker dan werken met Peerscholar ? Deze laatste is weliswaar niet gratis maar biedt wel mogelijkheden
    Op het eind wordt ineens over docs gesproken maar dat kan een verspreking zijn natuurlijk.

  3. Esther van Popta schreef:

    Dank voor het delen van de video’s Wilfred. Ik heb in het verlengde van mijn ervaringen in mijn onderzoek een korte blog geschreven nav jouw blog: http://blog.han.nl/e-peerfeedback/2015/10/19/3-toepassingen-van-feedback-in-de-praktijk/

2 Pings/Trackbacks voor "ICT gebruiken voor feedback"
  1. […] Via de Facebook-pagina van Koos Winnips ben ik de afgelopen week drie korte video’s tegen gekomen waarin docenten van de Universiteit van Groningen vertellen over ICT-toepassingen in het onderwijs voor het geven van feedback.  […]

  2. […] Wilfred Rubens schreef vorige week een interessante blog over drie korte video’s waarin docenten van de Universiteit van Groningen vertellen over het gebruik van feedback in het onderwijs. De eerste twee van de voorbeelden gaan over peer feedback en de laatste video gaat over het geven van feedback door de docent. In elk van de voorbeelden wordt uitgelegd hoe het proces is ingericht en wat de voordelen zijn zowel voor de studenten als voor de docent. Vanuit mijn ervaring in mijn promotieonderzoek geef ik in deze blog een aantal aanvullingen op de twee voorbeelden over peer feedback. Deze aanvullingen gaan over de inzet van ICT, de voordelen van het geven van peer feedback voor de gever, het belang van kwaliteitscriteria en het verschil tussen peer assessment en peer review. […]

Volg

Subscribe via RSS
juli 2017
m D w d v Z Z
« jun    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk