Impressie webinar over SCORM (#in)

Vanavond heb ik een online seminar bijgewoond over het Sharable Content Object Reference Model, SCORM. Mijn doel hiermee was tweeledig:

  • Weer eens ervaring opdoen met webinars.
  • Bijgepraat worden over SCORM. Er komen immers nieuwe versies uit van dit model.

SCORM -een specificatie van het Advanced Distributed Learning (ADL) Initiative– zorgt er voor dat delen van content tussen verschillende elektronische leeromgevingen en leermanagementsystemen uitgewisseld kan worden en hergebruikt kan worden. SCORM kan er ook voor zorgen dat je met behulp van online content leren meer op 'maat' kunt bieden (bijvoorbeeld content presenteren op basis van testresultaten). SCORM is dus vooral van belang voor interoperabiliteit, voor voornamelijk formeel leren, en als hergebruik van content belangrijk is. Ook maakt SCORM het mogelijk om leerstof in diverse repositories via metadata te zoeken.

SCORM content wordt in een browser afgespeeld (eventueel met gebruik van plug ins). Javascript zorgt voor communicatie met systemen die het leren managen.

Binnen SCORM zijn diverse bestaande specificaties en standaarden op het gebied van e-learning samengebracht (bijvoorbeeld op het gebied van metadata). Dat geldt overigens niet voor standaarden en specificaties op het gebied van e-Portfolio en toetsen (QTI).

Nieuw ontwikkeld is de specificatie op het gebied van sequencing and navigation. Deze specificatie zorgt ervoor dat bij het navigeren door educatieve content rekening gehouden wordt met de handelingen die een lerende al heeft uitgevoerd.

Tijdens het webinar werd onder andere in vogelvlucht ingegaan op het aggregeren van content (op verschillende niveaus), op content packaging (een gestandaardiseerde manier om content naar een leermanagement systeem te up loaden) en op de SCORM Application Programming Interface (hoe gecommuniceerd wordt met het LMS). Enkele wetenswaardigheden:

  • In de loop der jaren is de interoperabiliteit van elektronische leeromgevingen en leermanagementsystemen aanzienlijk verbeterd.
  • Je kunt nu ook data bijhouden en opslaan over de prestaties van lerenden in interactie met leerstof.
  • ADL heeft een Sample Run-Time Environment ontwikkeld. Dit is een hele simpele LMS-oplossing die conform SCORM is gebouwd. Ontwikkelaars van content kunnen deze applicatie downloaden en testen hoe hun content er in afspeelt.
  • De SCORM test Suite bepaalt of je SCORM conformance bent.
  • ADL gebruikt eigenlijk niet meer de term 'SCORM-compliant', waarmee werd aangeduid of de ELO/LMS voldeed aan deze specificaties. Zij onderscheiden nu conformance (blijkt uit een zelftest dat jouw content aan de specificaties voldoet?) en certified: een onafhankelijke derde partij heeft beoordeeld of elektronische leeromgevingen en leermanagementsystemen adequaat kan omgaan met SCORM-conforme content. Het begrip 'compliance' wordt nu eigenlijk alleen maar nog gebruikt om uit te drukken of een ELO/LMS-leverancier het certificaat onderhoudt.
  • De 4de editie van SCORM 2004 richt zich alleen op het LMS/ELO. Content hoeft alleen conformant te zijn.
  • Betekent SCORM-conformant dat webbased leerstof probleemloos wordt 'afgespeeld'? Nee. Er kunnen zich nog steeds typische internetproblemen voordoen, bijvoorbeeld als op een bepaald systeem een benodigde plugin niet geïnstalleerd is.

Al met al een zinvolle 'bijpraat'-sessie. Het viel me daarbij op dat ik eigenlijk de hele sessie geconcentreerd heb geluisterd. Dat had ik niet verwacht. Natuurlijk hield het maken van aantekeningen me bij de les.

Ten behoeve van het webinar werd gebruik gemaakt van de eenvoudige applicatie Go 2 Meeting. Volgens de technische specificaties zou ik deze toepassing met mijn werk-laptop kunnen gebruiken. Niet dus. Er moest software geïnstalleerd worden, en dat mogen wij (nog) niet. Gelukkig had ik mijn MacBook mee, zodat ik net op tijd in kon loggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: