Innovatie vereist anders leren denken

De manier waarop mensen geleerd hebben te denken, vormt de belangrijkste belemmering voor innovatie. Dat stellen Leonard A. Schlesinger, Charles F. Kiefer en Paul B. Brown. We leren namelijk te redeneren alsof we in een voorspelbare wereld leven. Bij echte innovaties is echter sprake van een geringe mate van voorspelbaarheid.

De auteurs schrijven:

If you keep using prediction reasoning in situations that are simply not predictable, you’re bound to be disappointed and frustrated.

We moeten volgens Schlesinger cs dus op een andere manier leren denken, die te vergelijken is met het opzetten van een nieuw bedrijf: een kleine slimme stap nemen waarbij je aan potentiële klanten vraagt wat zij van je idee vinden, reflecteren, acties formuleren op basis van reflecties. Dat is heel wat anders dan het formuleren van blauwdrukken of plannen voor vernieuwingen. Het onmiddellijk formeren van stuurgroepen e.d. maakt hier m.i. ook deel van uit.

De auteurs stellen dat voorspellend redeneren in bepaalde situaties nog steeds waardevol is. Maar daarnaast moeten we ook anders leren denken. In hun bijdrage geven zij ook voorbeelden van vragen die helpen anders te denken.

  • Instead of thinking some more, is there an action I can take right away?
  • Can I make whatever action I just imagined cheap enough so that it lies within my affordable loss?

Dergelijke vragen doorbreken denkgewoonten, en maken deze transparant. Dat is voorwaardelijk voor het zoeken van meer vernieuwende aanpakken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.