Kun je verdiepend informeel leren op de werkvloer? (#in)

Ik lees regelmatig artikelen en rapporten over leren op de werkvloer, en meer informele vormen van leren. Zoals vandaag twee blogposts van Charles Jenkins over de kracht van het 'sociale' voor e-learning (deel 1 en deel 2).

Naar aanleiding hiervan vraag ik me of informele vormen van leren op de werkvloer niet vooral gericht zijn op het oplossen van relatief eenvoudige en/of bekende problemen (single loop learning), terwijl het aanpakken van complexe vraagstukken, het daadwerkelijk innoveren (double loop learning of zelfs het verbeteren van leerprocessen (deutero learning) juist om afstand vragen (zie Wikipedia voor meer informatie). Kom je op de werkvloer wel voldoende toe aan reflectie? Draagt situated learning of place-based learning bij tot verdiepend leren, voor zover het lerende werknemers betreft?

Ik weet dat dit argument vaak gebruikt wordt om kanttekeningen te maken bij de beroepsbegeleidende leerweg in het middelbaar beroepsonderwijs (ik meen dat Loek Nieuwenhuis hier onderzoek naar heeft gedaan). Binnen het MBO zou het immers om beroepsvorming ('Bildung') moeten gaan, en niet om een functiegerichte training. Leerlingen die vier dagen werkend leren, en één dag naar school gaan, zouden onvoldoende gelegenheid hebben om daadwerkelijk terug te kijken op hun ervaringen. En dus vooral werken, in plaats van leren.

Wellicht geldt dit ook voor informeel leren op de werkplek, al dan niet met of zonder ICT (waarbij de werkplek, en niet het meer informele karakter van leren, de beïnvloedende variabele is).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: