Learning commons als faciliteit of concept voor meer informeel leren (#in)

Is het een bibliotheek? Is het een mediatheek? Is het een computerlab? Nee, learning commons wordt in deze editie van 7 Things You Should Know About beschreven als een

full-service learning, research, and project space. As a place where students can meet, talk, study, and use “borrowed” equipment, the learning commons brings together the functions of libraries, labs, lounges, and seminar areas in a single community gathering place.

Deze met technologie uitgeruste gemeenschappelijke leeromgevingen -waar lerenden ook een beroep kunnen doen op begeleiders- zijn m.i. bij uitstek geschikt om meer 'informaliteit' in het onderwijs in te brengen. Volgens de samensteller van dit paper is het overigens niet de technologie die de doorslaggevende succesfactor is, maar de ondersteuning van connecties. Steeds vaker zullen lerenden technologie immers zelf mee nemen (dure schermen of apparaten als de Surface uitgezonderd).

Technologie kan deze ontwikkeling een behoorlijke stimulans geven:

Technological challenges on the horizon include increased mobile use, augmented-reality learning scenarios, and more touch- and gesture-based computing. These innovations mean that the commons as a physical space will be obliged to integrate even more of the virtual world into the faceto- face environment it now successfully provides.

De voorbeelden in dit paper hebben vooral betrekking op learning commons binnen bestaande onderwijsinstellingen. Maar je kunt learning commons ook als centraal stellen binnen je leerconcept, zoals Guido Crolla in feite doet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: