Leerling-gecentreerd en motiverend onderwijs: hoe het ook kan (mits…)

Mindshift laat in twee recente bijdragen zien hoe je onderwijs kunt vormgeven waarbij de betrokkenheid van leerlingen en hun leerbehoeften centraal staan. Tegelijkertijd blijkt uit deze cases dat deze aanpak niet zo maar toe te passen is.

Project-based learning

Foto: USDAgov

Collega Isabelle Diepstraten (@isabellediep) attendeerde me vanochtend op een bijdrage over een school waarin games centraal staan. De lerenden bestuderen allelei onderwerpen aan de hand van games. Daarnaast besteden zij aandacht aan het ontwerpen, programmeren en vermarkten van games. Feedback speelt daarbij ook een belangrijke rol.

In This Is What a Student-Designed School Looks Like beschrijft Luba Vangelova de casus van een Amerikaanse school waarin men via een semester-lang durend project wilde werken aan betrokkenheid en bekwaamheden (engagement and mastery). Leerlingen moesten solliciteren om deel te mogen nemen aan dat project. Via een uitdagend project, waarbij onderzoeksvragen centraal stonden, bestudeerden lerenden allerlei vakinhouden (individueel en in groepjes). Belangrijke voorwaarden daarbij waren:

  • Lerenden beschikten over een groot zelfsturend vermogen (o.a. wat betreft het managen van tijd).
  • Lerenden waren intrinsiek gemotiveerd.
  • De lerenden werkten aan uitdagende taken.
  • Het gebruik van formatieve beoordelingen.

Uitdagingen waren:

  • Het geven van constructieve peer feedback.
  • Het afleggen van verantwoordelijkheid over het geleerde.
  • Het zelfsturend zijn.
  • Harder werken dan normaal.
  • Lerenden moesten weer deelnemen aan leeractiviteiten waar zij veel minder controle hadden.
  • Lerenden kunnen niet langer wachten tot een docent hen vertelt wat zij moeten doen.
  • Deadlines nakomen die niet door autoriteiten zijn afgedwongen.

De titels van de bijdragen suggereren dat deze aanpakken een alternatief vormen voor het bestaande onderwijs. Dat lijkt me niet het geval. Met een school waarin veel draait om games, spreek je vermoedelijk veel jongeren niet aan. De sterke nadruk op zelfsturing en intrinsieke motivatie bij het projectonderwijs zal aan veel lerenden niet zijn besteed. Toch zou binnen het onderwijs meer ruimte moeten zijn voor dergelijke aanpakken. Waarom zou je intrinsiek gemotiveerde lerenden niet aan dergelijke projecten laten werken? Wat kun je leren van eens school waarin games centraal staan?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,
1 Reactie op “Leerling-gecentreerd en motiverend onderwijs: hoe het ook kan (mits…)
  1. andré hoogmoed schreef:

    Het lopende project op onze school, geïnitieerd door mijn collega Frans Droog, sluit hier mooi op aan. Op de wiki die voor deze gelegenheid is gemaakt, is alle informatie te vinden rondom dit project “Wat en hoe wil jij leren” [http://watenhoewiljijleren.pbworks.com/w/page/82653484/FrontPage]

1 Pings/Trackbacks voor "Leerling-gecentreerd en motiverend onderwijs: hoe het ook kan (mits…)"
  1. […] Mindshift laat in twee recente bijdragen zien hoe je onderwijs kunt vormgeven waarbij de betrokkenheid van leerlingen en hun leerbehoeften centraal staan. Tegelijkertijd blijkt uit deze cases dat deze aanpak niet zo maar toe te passen is.  […]

Top

%d bloggers liken dit: