Leerpaden maken met Oppia van Google (?)

Via Yammer werd ik geattendeerd op een recent initiatief  waarmee docenten leerpaden kunnen ontwikkelen. Maar wat heeft Google hiermee te maken?

Oppia

Foto: Oppia

De betreffende applicatie heet Oppia. Oppia is er op gericht zoektochten te ontwikkelen waarmee lerenden vraagstukken leren beantwoorden. De lerende krijgt daarbij vragen gesteld . Op basis van de antwoorden krijgt de lerende vervolgvragen gesteld en feedback. De initiatiefnemers noemen dit interactieve dialogen.

Based on the learner’s responses, the mentor decides what question to ask next, what feedback to give, whether to delve deeper, or whether to proceed to something new.

De auteur heeft ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld Google Maps in de zoektochten te integreren. Mede op basis van het gebruik, kan een auteur de zoektocht ook verder verbeteren.

Ik heb zelf niet geëxperimenteerd met Oppia. Ogenschijnlijk ziet deze omgeving er vrij eenvoudig uit. Het kan een laagdrempelige manier zijn om interactieve content te ontwikkelen.

Als auteur ga je er overigens mee akkoord dat jouw ‘explorations’ door anderen gekopieerd, aangepast en hergebruikt kunnen worden. De leermaterialen worden automatisch voorzien van een Creative Commons-licentie.

Oppia maakt dus gebruik van data die lerenden genereren. Oppia is gelanceerd op de Google Open Source-blog. Aanvankelijk dacht ik daarom dat het Google vooral te doen is om die data. Oppia is echter open source, waarbij je mogelijkheid hebt deze toepassing zelf te installeren. Google beschikt dan niet over de data. Veel individuele docenten zullen dat vermoedelijk echter niet doen.

Toch vraag ik me af wat het verdienmodel van deze applicatie is. Of verandert het verdienmodel nadat Oppia de Beta-fase is ontstegen?  Bij Oppia zelf vind je overigens niets over de relatie met Google. Sterker: als je met je Google-account inlogt, zie je de melding dat Oppia geen relatie heeft met Google. Ik vraag me dan ook af op welke manier Google hier mee te maken heeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk