Leiderschap en sociale media: geen woorden, maar daden (#in)

Social Media's Leadership Challenges benadrukt het belang van leiderschap bij het succesvol strategisch gebruiken van sociale media. Leiders binnen een organisatie zullen daarbij ook zelf aan de slag moeten met sociale media. Want, concluderen de auteurs op basis van onderzoek, community development kun je niet outsourcen: je leert dan niet als organisatie. Vooral ook omdat het strategisch gebruiken van sociale media een grote impact heeft op de totale organisatie (bijvoorbeeld op de manier van leidinggeven). Geen woorden, maar daden, dus.

Een belangrijke conclusie is ook:

A big challenge for companies using social media to improve internal processes is injecting passion into the internal social communities. Many companies attempt to link participation in online communities to performance evaluations and financial rewards. This usually doesn't work well. People only really engage in a community if they derive some learning from it or if it gives them emotional comfort and support. Successful online communities all have compelling and inspiring goals for their existence and their leaders are passionate about those goals.

Een andere conclusie is tot slot dat de adoptie van sociale media niet altijd bijdraagt aan het competitieve vermogen van organisaties. Hoe dat komt, is onderwerp van een vervolgonderzoek. Ik vind dit voor de handliggend. Een hoog salaris voor medewerkers doet dat ook niet. Net zo min als technologie op zich.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.