MBO kan veel leren van het innovatieve vermogen van het CvI (#in #cvimc)

De afgelopen dagen heb ik in Domburg deelgenomen aan de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (CvI). Ik nam hieraan deel vanuit mijn vorige werkgever, Gilde Opleidingen. In een aantal blogposts zal ik hier op terugblikken. Deze bijdrage bevat een overall terugblik.

Allereerst wil ik een groot compliment uitdelen aan de mensen van het bureau van het CvI (Addy, Annemarie, Ellen, Willem, Ilona en de tijdelijk ingevlogen Kimmely en Karin). Elk jaar weten zij een topconferentie neer te zetten (de managementconferentie en de ICT-conferentie wisselen elkaar af). En elk jaar weer zijn zij bereid en in staat om af te stappen van succesvolle, gebaande paden en de opzet van de conferentie te vernieuwen. Hun innovatieve kracht -zij maken de 'I' in hun naam meer dan waar- vind ik een voorbeeld voor het hele onderwijs (en een enorm persoonlijke inspiratiebron). Zij blijven enorm relaxed, zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en hebben alles tot in de puntjes georganiseerd.

Verder weten zij een unieke sfeer te creëren door leerlingen te betrekken bij zaken als catering en entertainment, door relaties te bouwen met sleutelfiguren binnen MBO-instellingen, maar ook door hele kleine dingen te regelen zoals unieke badges, een prachtige bewegwijzering (gemaakt door leerlingen), enzovoorts. Ik heb de afgelopen jaren veel van hen geleerd (ben zelf ook meer gaan improviseren en meer ontspannen geworden bij de organisatie van activiteiten).

Dit jaar hadden zij gekozen voor vakantieoord De Roompot als conferentieoord. De provincie Zeeland heeft beperkte mogelijkheden om 1100 deelnemers te ontvangen. Daarom zijn zij uitgegaan van de bestaande randvoorwaarden. Een grote tent werd neergezet voor de plenaire sessie, er was een prachtige spiegeltent voor presentaties van buiten het MBO en de workshops vonden plaats in vakantiehuisjes.

Alle MBO-instellingen waren persoonlijk benaderd over het concept, en met de vraag of zij eigenaar wilden zijn van een woning, om daar zelf workshops te verzorgen. De scholen waren dus zelf verantwoordelijk voor de programmering, waardoor er geen aparte programmacommissie nodig was.

Ongeveer tien maanden geleden hebben Annemarie en Addy van het CvI hierover gesproken met CvB-lid Leon Simons en mij, namens Gilde Opleidingen. Wij waren hier enthousiast over, en hebben afgesproken een woning te adopteren. Hierdoor ontstond bij ons een groter gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid. Nog niet eerder heeft Gilde Opleidingen een CvI-conferentie zo intensief voorbereid als nu.

Al gauw werd directiesecretaresse Nicole Haanen bij de organisatie betrokken. Zij volgt een communicatieopleiding bij Fontys en kon de organisatie van het congres als project voor de studie uitvoeren. Met z'n drieën hebben wij nagedacht over een centraal thema voor ons huis –de teammanager als spil in de organisatie-, en nagedacht over mogelijke werkvormen. De opzet is besproken binnen het MT van Gilde Opleidingen. Besloten werd om met een delegatie van teammanagers naar het congres te gaan, en deze teammanagers de workshops ook mee te laten uitvoeren.

Nicole en ik zijn ook naar de bijeenkomst in Domburg voor kwartiermakers gegaan. Daardoor wisten wij wat ons te wachten stond en waar we rekening mee moesten houden (o.a. geen betrouwbare internetvoorziening, en het type meubilair).

Met de teammanagers hebben we een voorstel voor onderwerpen rond het thema besproken. De presentatoren werden zelfverantwoordelijk voor de invulling. Uitgangspunt was dat wij interactieve sessies wilden, en dat wij feedback wilden krijgen op onze praktijk. Dat betekent ook dat je je open en kwetsbaar op durft te stellen.

Nicole ging ondertussen aan de slag met het bedenken van communicatieactiviteiten, zoals het ontwerpen van een beeldmerk, grote banners, het gebruik van bluetooth en QR-codes, visitekaartjes (met QR-codes), het gebruik van mijn blog, een website met aanvullende bronnen, de aankleding van de woning, en dergelijke. De bakkersafdeling van Gilde Opleidingen kreeg opdracht om bonbons en vlaaien te maken, en de leerlingen van Gilde Praktijkopleidingen werden gevraagd om standaarden te maken voor de aankondiging van bluetooth.

Ook besloten we om geen gebruik te maken van het bestaande meubilair, maar om aparte klapstoelen en tafels te huren (is goedkoper dan je denkt). Leon had Nicole voor de organisatie een bepaald budget (en budgetverantwoordelijkheid) gegeven.

We zullen onze inbreng nog officieel evalueren. Maar ik kijk in elk geval met een positief gevoel terug op de conferentie als geheel, en op de inbreng van Gilde Opleidingen hierbij. De keuze voor een centraal thema pakte goed uit. Vier van de zes workshoprondes zaten vol, de overige twee (waaronder de traditioneel matig bezochte laatste ronde) waren redelijk bezet. Op de inhoud van de workshops zal ik apart terugblikken (ik heb alleen maar 'onze' sessies bijgewoond, in verband met het verlenen van hand en spandiensten). We kregen ook complimenten voor de gastvrijheid (dit vroeg wel om extra 'handjes'). De onderlinge sfeer was erg goed (op woensdagavond hebben bijna alle teammanagers met Leon, Nicole en mij tot ongeveer 1.30 uur over tal van niet-blogbare zaken in ons huis gesproken).

Was er dan niets aan te merken op deze conferentie? Jawel. De catering, met name de logistiek ervan, was voor verbetering vatbaar (onvoldoende buffetten, met lange rijen tot gevolg). Maar dit zijn 'peanuts', in vergelijking met de rest. Ik verdenk het CvI er zelfs van invloed te hebben op het prachtige weer.

Wat kan het (middelbaar beroeps)onderwijs hiervan leren?

  • Durf permanent te vernieuwen.
  • Neem de bestaande randvoorwaarden als uitgangspunt, en benut de ruimte daarbinnen maximaal om vernieuwingen te realiseren.
  • Denk buiten vaste patronen, als je wat gerealiseerd wilt hebben. Benut bijvoorbeeld de talenten van je lerenden voor jouw werk.
  • Investeer in de realisatie van een hecht team. Dat betaalt zich terug.
  • Creëer betrokkenheid via dialoog, investeren in persoonlijke relaties (met onderwijsgevenden, OOP en lerenden), vertrouwen en verantwoordelijkheid geven.
  • Blijf rustig. Er is altijd wel een oplossing (of 'work-a-round') te vinden voor een probleem of knelpunt.
  • Neem de tijd voor de voorbereiding. Die investering betaalt zich ook terug.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
4 reacties op “MBO kan veel leren van het innovatieve vermogen van het CvI (#in #cvimc)
  1. Rillingen over m’n rug…
    Wat een mooie blogpost heb je geschreven!
    En het klopt ook nog allemaal 🙂

  2. Karin Winters schreef:

    Nog steeds zit ik (een extra vrije dag genomen) na te genieten van te blogposts, foto’s en het enorm trotse gevoel een vriend van CVI dus ook jouw vriend te zijn. Mij lukte het niet om een zakelijke terugblik te geven vanwege de overweldigende indrukken, maar ja…daar ben jij een kei in. Mooi geschreven en zo waar!

  3. Karin Winters schreef:

    ach en dan vergeet ik een knaller van compliment te geven aan Nicole, topprestatie!

  4. Wilfred Rubens schreef:

    @Willem Karssenberg en @Karin Winters: dank voor jullie complimenten. Ik geniet nu ook nog na.

Top

%d bloggers liken dit: