Netwerken met een strategie? Niet voor mij (#in)

Volgens Martijn van Buren is 90% van alle ondernemers ontevreden over het rendement van netwerken. Dat komt volgens hem omdat mensen dikwijls zonder plan of strategie netwerken. Volgens Van Buren -die overigens verslag doet van een workshop- zou je er voor moeten zorgen vooral de 'vrienden van je vrienden' te bereiken (de tweede schil).

Vier zaken zijn belangrijk bij de samenstelling van je netwerk:

  • Kwantiteit
  • Diversiteit (divers samengesteld)
  • Kwaliteit
  • De gun-factor (gunnen de mensen jou succes; vertrouwen is daarbij belangrijk).

Vervolgens beschrijft hij vier van de veertien strategieën om meer rendement uit je netwerk te halen. Variërend van "zorg ervoor dat je een pakkend verhaal hebt dat veel beter blijft plakken" tot "help anderen en breng mensen met elkaar in contact". Van Buren sluit af met vier basisbeginselen van netwerken (o.a. netwerken begint bij mezelf, niet bij anderen).

De vraag die mij bij het lezen van deze bijdrage bezig hield, is: wat is rendement? Doen we netwerken om er financieel beter van te worden? Of om slimmer of geïnspireerd te worden? Of omdat het ook gewoon leuk is? In dat laatste geval heb je geen strategie nodig.

Persoonlijk heb ik ook geen strategie om te netwerken. Ik heb ook geen behoefte om er één te ontwikkelen. En over rendement van netwerken had ik -tot het lezen van deze bijdrage- niet bewust nagedacht. Ik netwerk vooral omdat ik het leuk vind, om invloed uit te oefenen op de praktijk van en het denken over leren met behulp van nieuwe technologie, om kennis te vermeerderen door die te delen en om geïnspireerd te blijven. En daar ben ik best tevreden mee.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
3 reacties op “Netwerken met een strategie? Niet voor mij (#in)
  1. janien schreef:

    Jij zegt het! Hoewel ik me als gewone gebruiker niet met jou wil meten – jij bent immers ook kenner, profi – wil ik jouw visie volmondig delen.
    Mag ik even een vergelijkbaar spoor nemen? Zo af en toe hap ik op Twitter wat verkiezingspropaganda mee. Las ik onlangs een profi die politici wees op het ‘onauthentieke gebruik’ van Twitter. Tiens, dacht ik, waar is de democratische vrijheid? Gebruik je het web niet zoals jij dat wil: authentiek of niet, sporadisch of secondengewijs?! Just for (verkiezings)show of ‘puur natuur’, als geroutineerde gebruiker, eendagsvlieg of … Die soort vrijheid maakt voor mij nou net voor een belangrijk deel de aantrekkingskracht van het web uit. Niet dat ik al die meningen niet wil kennen, dat ik geen weet wil hebben van strategieën en gebruiksadviezen allerhande. Hoe zou ik zelf anders mijn positie kunnen bepalen, mijn onderscheidingsvermogen kunnen aanscherpen. Waarom zou ik anders Wilfred Rubens ‘aandoen’.
    Natuurlijk speelt marketing sterk mee als het om ‘scoren’ gaat, en dan zijn strategieën, trucs en tricks niet van de lucht. Of het dan om netwerken gaat of om ? . Ja. Alles is marketing. Ach, het eeuwige spelletje van vissen en vangen.

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @janien: dank voor je reactie en compliment (weer). Je slaat volgens mij wel twee zijsporen in. In de eerste plaats de wijze waarop politici social media gebruiken. Natuurlijk moeten en mogen ze zelf weten hoe ze dat doen. Tegelijkertijd mogen anderen daar commentaar op leveren. Op de tweede plaats de relatie met marketing. Daar wordt ‘netwerken’ o.a. ook voor ingezet. Toch hoop ik dat niet ‘alles’ marketing is.

  3. janien schreef:

    Als ik mijn leermeesters niet had! Dank voor orde in de chaos, voor duidelijkheid.
    Bij jouw reactie besluipt me een m/v-verschillen-gedachte. Dat structureren, die logica in gedachtenontwikkeling: is dat nu echt niet typisch mannelijk?! Hoe jij helderheid in de zaak brengt. Hoera. Zoals jij ze presenteert, zo staan de zaken, inderdaad.
    Ik moet mezelf voortdurend dwingen om helder te zijn, om niet van de hak op de tak – zoals nu weer: m/v-verschillen – verbindingen te maken. Het is in mijn hoofd geknoopt: helder structureren, meisje, er geen potje van maken. Bij de zaak blijven. In mijn middelbareschooltijd hebben mijn mannelijke leraren me al op die ‘vrouwelijke’ zwakke plek gewezen. Gelukkig maar. En gelukkig heb ik er nu e-leermeesters (en -essen) bij gekregen die me loyaal helpen denken en vooruithelpen. Die me ‘bijvijzen’ (typisch Vlaams woord of BN, Belgisch-Nederlands). Zoals op deze plek. What a wonderful web world! (En neen, niet alles is marketing. Maar toch wel erg veel, niet.)

Top

%d bloggers liken dit: