OEB2009: Mixed Media for Learning: Hype or Hit? (impressie)

Donderdagmiddag mocht ik tijdens de Online Educa Berlin de sessie 'Mixed Media for Learning: Hype or Hit?' voorzitten. Vier presentaties werden afgewisseld door discussies over stellingen:

  • Christine Redecker (European Commission, Institute for Prospective Technological Studies) sprak over twee onderzoeken naar het gebruik van sociale media voor informeel en formeel leren.
  • Inge de Waard (Medisch Tropeninstituut in België) sprak over Agora: een applicatie gebaseerd op mash up technologie, waar je user generated content (die op meerdere plekken wordt gedeeld) via één platform toegankelijk kunt maken.
  • John Hill (Universiteit van Denver) illustreerde dat je met gunstig geprijsde tools krachtige leeromgevingen kunt ontwikkelen.
  • Paul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) ging met name in op de maatregelen om de invoering van weblectures te bevorderen.

Als voorzitter heb ik weinig aantekeningen ten behoeve van een verslag gemaakt. De discussie ging over stellingen die gemaakt waren naar aanleiding van de presentaties. We hebben gebruik gemaakt van de back channel CoveritLive. Via Twitter had ik Jeroen Bottema bereid gevonden om deze back channel te modereren (bedankt, Jeroen). De back channel is helaas niet op grote schaal gebruikt, vooral niet om vragen te stellen en te reageren op de stellingen.

Volgens mij heeft dat vier redenen:

  • De internetverbinding was vaak erg traag. Je merkt dat steeds meer mensen tijdens sessies online zijn. De organisatie had een gratis draadloos netwerk beschikbaar gesteld. Maar niet zo krachtig dat je er met honderden tegelijkertijd mee online kunt.
  • Je kunt CoveritLive gebruiken om ook berichten met een bepaalde Twitter-hash tag te ontsluiten. Steeds meer mensen gebruiken Twitter tijdens een congres (ook tijdens de Online Educa). Zij gebruiken dan geen separate back channel. Een handige optie dus van CoveritLive. Twitter heeft voor mij echter voorlopig afgedaan als back channel. Op dit moment is Twitter te onbetrouwbare technologie voor professioneel gebruik. Wat kreeg ik vaak de melding dat er een probleem met Twitter was! Zelfs als de internetverbinding het wel deed. Je kunt er niet vanuit gaan dat je Twitter kunt gebruiken voor online discussies. Als ie het doet is het leuk en waardevol. Maar reken er niet op bij grootschalige evenementen. Dat bleek bijvoorbeeld ook tijdens de plenaire sessie van dag twee.
  • We hadden niet de beschikking over life streaming. Live streaming bevordert de betrokkenheid van mensen buiten de conferentie natuurlijk sterker. Misschien een idee voor volgend jaar. Dat vraagt wel meer van de organisatie. En als je weet dat een aantal van mij beloofde faciliteiten nu al niet of op het laatste moment pas geregeld waren…. (losse microfoon, tweede beamer waarop de back channel gepresenteerd werd).
  • Ondanks dat een grote groep gebruik maakte van mobiele, draadloze en 'sociale' technologie, doet een nog grotere groep dat niet. Het valt me bij de Online Educa altijd op hoeveel mensen weglopen als interactie wordt aangekondigd. Veel mensen lijken voor de consumptie van informatie te komen. In Nederland (bijvoorbeeld bij de Onderwijsdagen) ligt dat volgens mij echt anders. Wellicht dat dit culturele redenen heeft.

Onderstaande afbeelding geeft de statistieken weer van het gebruik van de back channel:

COVERITLIVE.COM - List Live Events-1
  

De discussie met de zaal verliep volgens mij best goed, ook al was de zeer grote zaal (waar vele honderden deelnemers in konden) niet erg geschikt voor een flistend debat (de ongeveer 200 aanwezigen zaten ver uit elkaar). Ik denk dat anderen trouwens beter kunnen oordelen over het debat.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
mei 2019
M D W D V Z Z
« apr    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: