Online en ‘blended’ leren doet groter beroep op expertise docenten

Als je ICT in het onderwijs gaat inzetten, moet je extra goed nadenken over het onderwijsontwerp. Die boodschap wordt toegelicht in de laatste editie van een online talkshow over onderwijs.

Podcast
Foto: lvsu, Pixabay

Diegenen die podcasts ‘zo 2006’ vinden, moeten maar eens de moeite nemen om Vicki Davis “Every Classroom Matters Show” maar eens volgen. In deze editie interviewt zij Jade Ballek . Zij is hoofd van een Canadese online ‘K12 school’.

Ballek stelt in deze talk show dat online (en ‘blended’) leren in feite meer vraagt van de expertise van docenten. Zij stelt onder meer:

  • Het ontwikkelen van een goede relatie met lerenden is extra belangrijk.
  • Formatief toetsen met automatische feedback is belangrijk voor toetsen. Docenten moeten de mogelijkheden die ICT hiervoor biedt, beter benutten.
  • Je kunt ‘student engagement’ meten via online vragenlijsten (al is dikwijls sprake van een kloof tussen datgene wat mensen zeggen en wat zij doen). De betrokkenheid van lerenden kun je vergroten door lerenden in staat te stellen om hun eigen tempo te volgen.
  • Verbind alle online leeractiviteiten met het curriculum. Alle leeractiviteiten moeten betekenis hebben voor de doelen die je wilt bereiken met je onderwijs. Daar moet je als docent veel aandacht aan besteden.
  • Je moet eveneens extra goed nadenken over de volgorde waarin leeractiviteiten plaats moeten vinden. In een klas kun je makkelijker afwijken van je plan, als bijvoorbeeld blijkt dat lerenden afhaken. Bij online leren moet je dus extra goed nadenken over inhoud, activiteiten en de sequentie.

Ballek gaat in feite uit van een sterke docent-gecentreerde aanpak. Maar ook als je lerenden meer zelfverantwoordelijkheid wilt geven, dan zul je dat goed moeten structureren en voorbereiden. En dat is niet met elkaar in tegenspraak.

Tenslotte nog wat woorden over de “Every Classroom Matters Show“.

De show van Davis is fraai gemaakt, en waarschijnlijk daarom gesponsord (de laatste van de 12 minuten bestaat uit aandacht voor de sponsor). Er is veel aandacht besteed aan de productie. Dankzij de duur en vorm houd je de aandacht er bij. Wel vind ik het jammer dat je niet in staat bent om de inhoud te scannen. Ook valt het me bij het beluisteren op dat je bij een geschreven tekst sneller bij de kern van de boodschap kunt komen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.