Passief leren bevordert ook leerresultaten #EUMOOCs

Naarmate lerenden actiever zijn binnen een elektronische leeromgeving, behalen zij betere leerresultaten. Dit lijkt een open deur. Maar toch hadden we big data uit massive open online courses nodig om dit daadwerkelijk aan te tonen.

Big data

Foto: DARPA

Justin Reich bespreekt in Big Data MOOC Research Breakthrough: Learning Activities Lead to Achievement een aantal studies waarin gekeken is naar het gedrag van lerenden binnen de Khan Academy en MOOC-platforms, in relatie tot hun leerprestaties. Reich merkt daarbij op dat het nogal complex is om je als onderzoeker een weg te banen door die grote hoeveelheid data.

Enkele conclusies:

  • Er is sprake van een correlatie tussen het aantal minuten dat een lerende heeft doorgebracht bij de Khan Academy en diens testscores.
  • Naarmate een student bij Udacity meer vraagstukken oplost en video’s bekijkt, is de kans groter dat hij voor een cursus slaagt.
  • Naarmate een lerende bij de cursus Mapping with Google meer activiteiten uitvoert, is de kans groter dat hij deze cursus ook daadwerkelijk met succes afrondt.

Analyses edX-cursussen laten een vergelijkbaar beeld zien.

Reich stelt terecht dat niet gekeken is naar eventueel andere factoren die hierbij een rol spelen. Toch concludeert hij in ‘Reich’s Law of Doing Stuff’:

students who do stuff in a MOOC or other online learning environment will, on average, do more stuff than those who don’t do stuff, and students who do stuff will perform better on stuff than those who don’t do stuff.

Dit betekent volgens hem we lerenden vooral moeten motiveren om actief te zijn binnen online cursussen.

Wat ik opvallend vind, is dat het bij veel van de genoemde leeractiviteiten om ‘passief leren’ gaat: het bekijken van video’s of het bestuderen van teksten. Er is geen sprake van interactie tussen lerenden en de docent. Desalniettemin leidt deze manier van leren tot veel betere leerresultaten dan niets doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , , ,
0 reacties op “Passief leren bevordert ook leerresultaten #EUMOOCs
1 Pings/Trackbacks voor "Passief leren bevordert ook leerresultaten #EUMOOCs"
  1. […] Naarmate lerenden actiever zijn binnen een elektronische leeromgeving, behalen zij betere leerresultaten. Dit lijkt een open deur. Maar toch hadden we big data uit massive open online courses nodig om dit daadwerkelijk aan te tonen.  […]

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
april 2019
M D W D V Z Z
« mrt    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: