Privacy en web 2.0 in het onderwijs (#in)

Vanochtend in de trein ben ik eindelijk toegekomen aan het paper Privacy Considerations in Cloud-Based Teaching and Learning Environments. Na een uitstekende introductie van web 2.0 en cloud computing, stellen de auteurs dat je bij het gebruik van nieuwe technologie rekening moet houden met Amerikaanse privacywetgeving. Volgens hen impliceert het gebruik van nieuwe technologie overigens

a shift away from large organizational control of the instructional function toward the individual user, both faculty member and learner.

Zij signaleren vier categorieën 'issues' met betrekking tot web 2.0 in het onderwijs, en privacy:

  • Verzamelingen: de hoeveelheid informatie die wordt verzameld en vastgelegd, en die teruggeleid kan worden naar een individu.
  • Gebruik door derden: het delen of verkopen van persoonlijke informatie aan andere organisaties voor zogenaamd 'secundair' gebruik.
  • Toegang: de beveiliging van opgeslagen data, en de beschikbaarheid ervan voor niet-geautoriseerde partijen.
  • Fouten: hoe adequaat zijn beschermingsmaatregelen tegen bewust of onbewust gemaakte vergissingen.

Na een interpretatie van een Amerikaanse privacywet (interessant, maar minder relevant voor ons), geven de samenstellers van het white paper kort en bondig enkele oplossingsrichtingen voor de privacyvraagstukken. Deze oplossingen zijn van technische aard, hebben te maken met wetten/beleid/richtlijnen of zijn pedagogisch-didactisch van aard. Dit deel wordt geïllustreerd met diverse voorbeelden.

Het paper eindigt met handvatten om een start te maken met privacyvraagstukken, in relatie tot het gebruik van sociale media in het onderwijs (onder meer aan de hand van drie scenario's).

Een handig en overzichtelijk paper dat volgens mij ook Nederlands/Vlaamse onderwijsinstellingen aan het denken kan zetten over privacy en nieuwe technologie (zover dat niet al is gebeurd). Onze wetgeving is anders, maar de vraagstukken zijn vergelijkbaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
1 Reactie op “Privacy en web 2.0 in het onderwijs (#in)
  1. Reinier schreef:

    Dag Wilfred,
    Misschien ook interessant:interview dat wij hadden met Solv advocaten met concrete antwoorden over verantwoordelijkheden privacy en beheer. http://www.cloudtools.nl/algemeen/persoonsgegevens-opslaan-in-de-cloud-wetten-en-regels-bij-online-software/
    Groet,
    Reinier Willems
    PS Misschien vind je het leuk om af en toe eens bij te dragen over Het Nieuwe Leren op onze andere site http://www.werken20.nl. Een van grootste sites over HNW? Mail of bel dan even.

Top

%d bloggers liken dit: