Quadblogging in het onderwijs #cdhicto

Het hebben van een publiek is essentieel voor de motivatie van lerenden om te bloggen. De strategie van docent David Mitchell om er voor te zorgen dat zijn lerenden verbonden zijn met lezers heet ‘quadblogging‘.

Four teachers agree to have their students comment on each other’s blogs in an organized fashion. Each week, one of the four gets a turn as the spotlight class. The other three classes visit and leave comments. Over the course of a month, every student’s work gets read and commented upon. Along the way, students learn about respectful online communication. They may decide to revise their thinking if a commenter shares a perspective they haven’t considered.

Aldus de blog Edutopia. Inmiddels doen 2000 scholen wereldwijd aan dit initiatief mee. Via de website van Mitchel komen zij met elkaar in contact. Er schijnen 31 Nederlandse scholen aan mee te doen.

Bloggen lijkt de schrijfvaardigheden van jongeren te verbeteren. Ook besteden lerenden meer tijd en zorg aan het schrijven. Ook komen zij in aanraking met meerdere perspectieven, bijvoorbeeld rond de presidentsverkiezingen in de VS. Dat bevordert kritisch denken. Verder worden stereotypen, die jongeren kunnen hebben, daardoor genuanceerd.

Edutopia schrijft ook dat het Quadblogging-initiatief diverse innovatieve projecten als spin off heeft. Bijvoorbeeld doordat bedrijven zich commiteren als publiek van blogs van lerenden. Dat bevordert de motivatie vermoedelijk nog meer.

Ik ben al langer, mede op basis van onderzoek, overtuigd van het nut van bloggen voor leren. Het is waarschijnlijk de meest onderzochte sociale media-applicatie voor leerdoeleinden. Voor mij persoonlijk is het een belangrijke vorm van zelfgeorganiseerd leren. Maar je kunt weblogs ook uitstekend inzetten binnen het reguliere onderwijs, ook al zal dit ’talige’ medium voor laag opgeleiden minder toegankelijk zijn (taalvaardigheden worden wel heel erg zichtbaar).

David Mitchel heeft met quadblogging een mooie aanpak ontwikkeld die verzekert dat de weblogs van lerenden levendig blijven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.