School 2.0 of Leren 2.0? (#in)

In Slimmer. School 2.0 of Leren 2.0 heeft Mediawijsheidpro (waar Daniel Lechner achter schuil gaat) een visie beschreven op de toekomst van het onderwijs. Hij plaatst zich zelf in de traditie van 'ontschoolsing'. Zelf is hij leergierig de school binnengetreden, maar heeft hij deze met een 'leer-aversie' verlaten.

In zijn pamflet haalt hij mensen als Ivan Ilich, Ken Robinson, Clayton Christensen en Henry Jenkins aan, waarmee hij tevens het gedachtengoed van belangrijke criticasters van het huidige onderwijssysteem bondig samenvat (ook met behulp van een blogpost van mij).

De auteur vergelijkt bijvoorbeeld Jenkins nieuwe kerncompetenties die leerlingen om volwaardig te kunnen participeren in de mediasamenleving met de kerndoelen in ons basisonderwijs en concludeert dat deze kerndoelen kinderen in feite niet voorbereiden op functioneren binnen onze netwerksamenleving. Over Jenkins kerncompetenties (zoals spelen, toe-eigenen, oordelen en netwerken) in relatie tot het onderwijs oordeelt hij dat hier weinig mee gedaan wordt. Toch neemt hij het ook op voor de scholen:

Op tal van basisscholen, scholengemeenschappen, mbo's en hoger onderwijsinstellingen proberen docenten en bestuurders hun onderwijs te verbeteren, vernieuwen en aan te passen aan de eisen der tijd. Dat is zeker een makke van een door outsiders geschreven boek als dat van Christensen. Wie dat boek leest, zou denken dat studiehuis, leerlinggecentreerd onderwijs, probleemgestuurd onderwijs, natuurlijk leren en alle andere innovaties nooit uitgeprobeerd zijn. Aan de andere kant blijft het onderwijssysteem als het op technologie aankomt traag en vijandig.

Volgens de auteur komt dit laatste doordat heden ten dage intermenselijk contact en technologie elkaar in de perceptie van veel mensen nog te veel uitsluiten, en leraren in opleiding vooral voor een loopbaan in het onderwijs kiezen vanwege het intermenselijk contact. Hij nodigt ons uit een onderwijsconcept uit te werken voor het jaar 2023 waarin we in een mediarijke samenleving leven, en de kerncompetenties van Jenkins bij leren centraal staan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
2 reacties op “School 2.0 of Leren 2.0? (#in)
  1. Elbert schreef:

    Een aanzet die mij aanspreekt is Tex Gunning over waardengedreven onderwijs: http://bit.ly/rkxaeF

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @Elbert: Dank voor de tip. Staat in mijn lijstje bij ‘Read it Later’.

Top

%d bloggers liken dit: