Smartphones in het onderwijs: eerst denken, dan doen

Lerenden gaan negatief denken over smartphones voor leren, als je deze apparaten ondoordacht binnen het onderwijs inzet.

iphone 6EurekAlert! kopt vandaag dat smartphones schadelijk kunnen zijn voor het leerproces. Het onderzoek, waar men naar verwijst, gaat over de opvattingen van gebruikers over de schadelijke effecten van smartphones op het leren.

Onderzoekers van de Rice University hebben gekeken naar opvattingen van studenten over de effecten van het gebruik van smartphones op hun onderwijs. Daarbij gaat het overigens om een beperkte groep van 24 studenten die zonder voorbereiding een iphone zijn gaan gebruiken binnen hun onderwijs.

Deze studenten hebben aan het begin van het jaar, en aan het eind van het studiejaar, een enquete ingevuld waarin vragen werden gesteld over de effecten van smartphones op zaken als huiswerk, toetsen en cijfers.

Aan het begin van het jaar hadden zij hoge verwachtingen van het positieve effect van de iphone op hun leren. Na een jaar is dit beeld volledig omgekeerd. De studenten zijn nu van mening dat de iphone allesbehalve bijdraagt aan betere cijfers of helpt bij het maken van huiswerk. De smartphone zou vooral afleidend werken.

De onderzoekers benadrukken dat de studie geen betrekking had op het gestructureerd inzetten van smartphones binnen het onderwijs. Zij stellen dat smartphones leerervaringen kunnen versterken, maar dat

simply providing access to a smartphone, without specific directed learning activities, may actually be detrimental to the overall learning process.

Dit laatste is natuurlijk een hele belangrijke toevoeging, en de spijker op z’n kop. Ik vind het bovendien winst dat lerenden, die smartphones didactisch ondoordacht gebruiken, ook kritischer worden over het gebruik van deze apparaten. Als je smartphones (en andere leertechnologieën) zonder didactische voorbereiding binnen het onderwijs gebruikt, dan haal je je een hoop ellende op de hals. Dat is op zich ook een leerervaring, maar geen ‘rijke’ leerervaring.

Het is bijzonder jammer als lerenden negatief gaan denken over de rol die smartphones bij leren kunnen hebben. Je kunt smartphone prima selectief binnen leersituaties gebruiken, maar ook voor ‘veldwerk’ of voor informeel leren. Dat doen de meeste studenten echter niet van nature. Daar zullen ze in ondersteund moeten worden (en hun docenten vermoedelijk ook).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.