Taxonomie van betrokkenheid van studenten

Met een knipoog naar de taxonomie van Bloom heeft Gardner Campbell een taxonomie van student engagement ontwikkeld.

Student engagement kan dan worden omschreven als ‘de wil om te leren’. De niveaus die Campbell onderscheidt zijn dan:

  • Compliancy. Je doet wat jou wordt opgedragen. Heel veel online leerprogramma’s zijn hier op gebaseerd. De docent bepaalt wat, waarom en hoe geleerd wordt.
  • Interesse. Of beter: belang. Je leert omdat jij er belang bij hebt.
  • Connecties, verbindingen. Lerenden voelen zich verbonden. Lerenden hebben een plek op het web, en bevinden zich op de ‘edge of chaos’. Daar kun je fouten maken.
  • Liefde. Onderwijs wordt zo sterk gemanaged, dat het heel moeilijk is geworden om mensen van leren te laten houden. Terwijl onderwijs er op gericht zou moeten zijn dat lerenden van leren houden.

Via D’Arcy Norman.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,
2 reacties op “Taxonomie van betrokkenheid van studenten
  1. Tim Ruijters schreef:

    Wilfred, bedankt voor het delen van deze Youtube. Eigenlijk zou iedere docent hier naar moeten kijken. En misschien ook elke student? Veel onderwijs dat ik gehad heb, zat namelijk op het compliant niveau. Ik zou het leuk vinden om e.e.a. nog wat verder uit te diepen. Zie https://en.wikiversity.org/wiki/Software_applications/Overview/Part-up/Engagement.

Top

%d bloggers liken dit: