Tien principes voor succesvolle e-learning (#in)

10 Principles of Successful E-Learning gaat over de toepassing van de in 2005 geformuleerde tien ontwerpprincipes voor e-learning van John Anderson en Robert McCormick binnen de elektronische leeromgeving van IT's Learning. De principes zijn uiteraard generiek van aard:

  1. De bij e-learning toegepaste didactiek moet passen bij het curriculum. Met andere woorden: leerdoelen, leeractiviteiten en de wijze van beoordelen zijn leidend.
  2. E-learning moet gericht zijn op 'inclusion'.  Dus geschikt zijn voor lerenden die speciale aandacht nodig hebben (bijvoorbeeld vanwege een beperking). Opvallend: in ons land is hier weinig aandacht voor (Kaj Rietberg is een belangrijke 'witte raaf').
  3. De bij e-learning toegepaste didactiek moet leerlingen prikkelen en motiveren.
  4. E-learning moet gericht zijn op innovatie, niet op substitutie.
  5. Het gebruik van ICT moet gericht zijn op effectief leren (dus toegevoegde waarde hebben).
  6. E-learning moet formatieve beoordelingen bevattingen.
  7. Er moet sprake zijn van betrouwbare en valide beoordelingen.
  8. De didactiek moet coherent, consistent en transparant zijn.
  9. E-learning moet gebruikersvriendelijk zijn.
  10. De kosten en baten van e-learning moeten in balans zijn.

Open deuren? Toch worden de principes lang niet altijd toegepast (is e-learning wel altijd motiverend voor leerlingen?).

Ik vind wel dat deze principes in het algemeen sterk gericht zijn op traditionele vormen van e-learning (cursussen, modules, opleidingen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
2 reacties op “Tien principes voor succesvolle e-learning (#in)
  1. Kajrietberg schreef:

    Wat leuk om mijn naam hier tegen te komen 🙂 Voel me trots! Bedankt voor het compliment. Maar het klopt wat je zegt. In onderwijsland wordt er weinig gesproken over inclusion. Gelukkig zie ik daar wel verandering in. Ook Kennisnet gaat zich er, met ambassadeursgroepen die gericht zijn op PO, VO en Speciaal Onderwijs samen, mee bemoeien. En ook steeds meer mensen uit het Speciaal Onderwijs zijn online te vinden via Twitter. Het komt dus wel, maar langzaam.

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @kajrietberg: dank voor de aanvulling!

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: