Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen?

Social media

Katie Lepi heeft vijf tips geformuleerd die docenten helpen lerenden ‘bij de les’ te laten blijven.

  1. Gebruik een timer. Geef lerenden een bepaalde hoeveelheid tijd om aan een taak te werken. Laat hen weten dat zij de taak op een bepaald moment af moeten hebben. Wees wel realistisch.
  2. Laat lerenden de taak de volgende dag op papier uitvoeren als zij de taak met ICT niet op tijd af krijgen (omdat men andere dingen doet). Volgens Lepi vinden lerenden dat minder ‘cool’.
  3. Met de optie ‘Begeleide toegang’ kun je binnen het operating system van Apple-apparaten aangeven dat lerenden slechts gebruik kunnen maken van één app.
  4. Stel doelen. Als lerenden niet aan bepaalde doelen of aan een plan werken, dan zijn zij geneigd sneller andere dingen te doen.
  5. Je hoeft lang niet altijd ICT te gebruiken. De klep van de laptop kan dicht, de tablet of smartphone kunnen worden opgeborgen.

Ik vind dit zinvolle tips. Wel wil ik de volgende opmerkingen hierbij maken:

  • Als je lerenden taken op papier wilt laten maken, dan moeten deze uiteraard wel op papier uitgevoerd kunnen worden. Bij een zoekopdracht is dat bijvoorbeeld ingewikkelder. Deze tip past m.i. ook minder goed in het hoger onderwijs en MBO.
  • Als ‘Begeleide toegang’ als docent moet instellen, heb je natuurlijk wat te doen. De functie bestaat in elk geval (geen idee of dat ook bij andere besturingssytemen het geval is). Je kunt lerenden uiteraard vragen dat zelf in te stellen. Al kost dat ook weer tijd.

Daarnaast hangt m.i. ook veel af van de kwaliteit en betekenisvolheid van de taak. Al valt, zoals al eerder aangegeven, niet tegen Facebook op te boksen.

Tenslotte werkt het m.i. beter om goed gedrag te belonen, dan om te straffen. “Je mag je smartphone gebruiken voor opdrachten”, wekt beter dan “Het is verboden je smartphone te gebruiken voor Facebook”. Maak daarover aan het begin van het school/studiejaar afspraken met lerenden. En laat hen meedenken over de consequenties van het je niet houden aan afspraken.

Hebben jullie nog aanvullende tips?

Foto: “Socmed – Flickr – USDAgov” by U.S. Department of Agriculture – socmed. Licensed under Creative Commons Attribution 2.0 via Wikimedia Commons

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.


0 reacties op “Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen
4 Pings/Trackbacks voor "Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen"
  1. […] Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit.  […]

  2. […] Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen?  […]

  3. […] Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit….Tenslotte werkt het m.i. beter om goed gedrag te belonen, dan om te straffen. “Je mag je smartphone gebruiken voor opdrachten”, wekt beter dan “Het is verboden je smartphone te gebruiken voor Facebook”. Maak daarover aan het begin van het school/studiejaar afspraken met lerenden. En laat hen meedenken over de consequenties van het je niet houden aan afspraken…  […]

  4. […] Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen | Wilfred Rubens over Technology Enhance… […]

Top

%d bloggers liken dit: